Astabiele Multivibrator

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Astabiele Multivibrator

Bericht door vissebeest »

Hallow,

ik vroeg me af hoe een Astabiele werkt. Kan iemand mij dat duidelijk uitleggen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als je een schakeling bedoeld gemaakt van 2 transistoren, 2 condensatoren en 4 weerstanden.Of bedoel je iets met een speciaal ic?
laat even weten dan krijg je het goede verhaal.
Xpoint
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 20:14
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Bericht door Xpoint »

Hij bedoelt deze schakeling: http://www.schakelingenonline.nl/nl/sch ... cten/1.htm
Ik snapte het namelijk ook niet echt, en hij had zich al op dit forum geregt, dus vroeg hij het :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit werkt als volgt:Eerst een aanname.Stel dat T2 de snelste transistor is die het eerste in geleiding treedt.
Wanneer je spanning op de schakeling zet zal er via R2 een basisstroom lopen naar T2 en T2 gaat in geleiding. De collector van T2 gaat van +V naar 0V. Deze negatief gaande flank zal via C2, T1 afknijpen.Dus T1 is hoog en T2 is laag.(ledje D2 aan).Via R3 zal C2 opgeladen gaan worden.Als C2 voldoende galaden is zal deze T1 in geleiding doen gaan.Wanneer T1 in geleiding gaat, gaat de collector van T1 van +V naar 0V.Deze negatief gaande flank zal de basis van T2 via C1 afgekepen worden en T2 gaat uit geleiding dus de collector van T2 gaat hoog naar +v en het ledje D2 gaat uit.Daar T1 in geleiding is gegaan zal het Ledje D1 aan gaan.Nu is doordat T1 in geleiding is gegaan C1 met de -poot aan 0V komen te liggen.Nu wordt C1 via R2 geladen. Als C1 voldoende galaden is gaat T2 weer ingeleiding.Doordat de collector van T2 van hoog naar laag is gegaan zal deze negatief gaande flank de basis van T1 afknijpen. ENZ. ENZ.
Ik hoop dat je het een beetje snapt. Als bijlage even nog het schema
Bijlagen
astabiele%20multivibrator-zwart.gif
astabiele%20multivibrator-zwart.gif (3.6 KiB) 17092 keer bekeken
Xpoint
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 20:14
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Bericht door Xpoint »

hmmz, owke, maar ik snap het nog steeds niet hoe de stroom loopt, door al die kruis punten enzow, daarvan raak ik in de war :?
en hoe lopen C1 en C2 weer leeg?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het draadje waar een stip in staat is een verbinding. Wanneer draadjes elkaar kruisen zonder stip is een kruising. geen verbinding.
R2 laad c1 op en R3 laad c2 op.
Nu is het zo dat de min van elke condensator niet hoger dan 0,7 volt komt.Dit omdat de basis emittor overgang hiervoor zorgt.
Het laden gaat vanuit een andere toestand.Doordat een collector een flank geeft van b.v. +6 volt naar 0 volt zal de basis van de desbetreffende transistor van +0,7V naar -5,3 V springen.De condensator wordt dan geladen vanaf -5,3 naat +0,7V. Wanneer een kant van + 6V. naar 0V. gaat, gaat de andere kant van 0V naar + 6V.De condensator word dan de andere kant op geladen via de collector weerstand.
De anderekant opgeladen wil eigenlijk zeggen ontladen.
Is het een beetje te volgen??
Xpoint
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 20:14
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Bericht door Xpoint »

aha, dat laatste zinnetje heeft veel opgehelderd.
Kzal het nog eens goed bekijken.
Als ik nog iets niet snap post ik het wel.
Super bedankt :D
Xpoint
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 20:14
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Bericht door Xpoint »

vraagje: als C1 of C2 zich oplaad, hoe komt het dan dat het ledje niet brand? want er gaat nog gewoon stroom doorheen
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die weerstand die zich in serie met de led bevind is erg klein. Dus de condensator is heel erg snel opgeladen en als de condensator "vol" is dan loopt er nu eenmaal geen stroom meer.
Geen stroom geen licht !!
romeo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 4 sep 2004, 2:28
Locatie: rotterdam

Bericht door romeo »

:? sorry maar ik begrijp het niet echt
- in welke richting loopt er door d1 en d2 de stroom?
- c1 en c2 laden toch van - naar + en ontladen tok bij + waardoor de stroom zich bij de collector ingang komt

en jah hoe zit het met de spannnigen geld daarvoor ook dat Ue=Ub+Uc
dus 0=Ub+6
Ub=-6
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je 4 berichtjes hoger goed leest staat daar geschreven hoe de lading en ontlading van de elco's gebeurd.
De stroom door de led's d1 en d2 is van de anode naar de kathode. Anderom spert de zaak.
En die formule van jou dat Ue=Ub+Uc , daarvan heb ik nog nooit gehoord. Er zal best wel een geval bekend zijn dat dit klopt maar dat is dan sporadisch.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie