Hulp/Uitleg graag :)

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
eMulator
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 14:16

Hulp/Uitleg graag :)

Bericht door eMulator »

Hallo,

Ik ben een echte beginner op het gebied van elektronica, ik ken de basis wel een beetje, zoals comparators en AND/OR etc. poorten. Maar dat is allemaal theorie. Nu moet ik voor school een werkstuk maken, gekozen is voor een automatisch systeem dat reageert op licht en als de referentie spanning hoog genoeg is dan kan er met behulp van bijvoorbeeld een relais een motor in werking worden gezet. De lichtsensor heb ik in een eerder project al gemaakt, het is een zeer simpele sensor (LDR en weerstand in serie). Die heb ik ge-ijkt en een formule gevonden voor het verband. Wat ik dus eigenlijk nu wil is een systeem dat als de spanning hoger is dan de ingestedle referentie spanning er na ±5 seconden een motor gaat draaien. Ik heb gelezen dat een transistor als comparator kan dienen en een condensator kan dienen voor een vertraging.

Maar er zijn zo veel verschillende transistoren :shock: welke transistor is het meest geschikt? (en welke transostoren zijn uberhaupt geschikt als comparator?) ik ken wel het basisprincipe van een transistor, maar wat het veschil tussen deze transistoren allemaal is dat zou ik neit weten. Als iemand een link heeft of het uit wil leggen?

Over condensatoren had ik ook wat gelezen, ik denk dat het het best is om een keramische condensator te gebruiken?
MAar welke waarde deze dan moet hebben, en hoe dat uit te rekenen?

De uitgangsspanning van de lichtsensor zal tussen de 0 en ±6 Volt liggen,

Volgens mij is dit een best simpele schakeling, maar ik zie altijd zeer ingewikkelde.
Ik wil dus GEEN gebruik maken van een IC of iets dergelijks, alleen onderdelen zoals een transistor/condensator/weerstand/relais etc. zodat ik duidelijk de werking na kan gaan :D

Iemand die mij wil helpen? :o

Alvast bedankt
eMulator