Hulp/Uitleg graag :)

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
eMulator
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 14:16

Hulp/Uitleg graag :)

Bericht door eMulator »

Hallo,

Ik ben een echte beginner op het gebied van elektronica, ik ken de basis wel een beetje, zoals comparators en AND/OR etc. poorten. Maar dat is allemaal theorie. Nu moet ik voor school een werkstuk maken, gekozen is voor een automatisch systeem dat reageert op licht en als de referentie spanning hoog genoeg is dan kan er met behulp van bijvoorbeeld een relais een motor in werking worden gezet. De lichtsensor heb ik in een eerder project al gemaakt, het is een zeer simpele sensor (LDR en weerstand in serie). Die heb ik ge-ijkt en een formule gevonden voor het verband. Wat ik dus eigenlijk nu wil is een systeem dat als de spanning hoger is dan de ingestedle referentie spanning er na ±5 seconden een motor gaat draaien. Ik heb gelezen dat een transistor als comparator kan dienen en een condensator kan dienen voor een vertraging.

Maar er zijn zo veel verschillende transistoren :shock: welke transistor is het meest geschikt? (en welke transostoren zijn uberhaupt geschikt als comparator?) ik ken wel het basisprincipe van een transistor, maar wat het veschil tussen deze transistoren allemaal is dat zou ik neit weten. Als iemand een link heeft of het uit wil leggen?

Over condensatoren had ik ook wat gelezen, ik denk dat het het best is om een keramische condensator te gebruiken?
MAar welke waarde deze dan moet hebben, en hoe dat uit te rekenen?

De uitgangsspanning van de lichtsensor zal tussen de 0 en ±6 Volt liggen,

Volgens mij is dit een best simpele schakeling, maar ik zie altijd zeer ingewikkelde.
Ik wil dus GEEN gebruik maken van een IC of iets dergelijks, alleen onderdelen zoals een transistor/condensator/weerstand/relais etc. zodat ik duidelijk de werking na kan gaan :D

Iemand die mij wil helpen? :o

Alvast bedankt
eMulator
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik wil je wel helpen. Ik heb alleen even tijd nodig om een schemaatje te tekenen. Morgen post ik het dan zal het wel af zijn.
Even wachten dus.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hierbij een schema van 2 comperatoren die samen jouw
schakeling voorstellen. Werking van de comperator is als volgt.Via R1 en D1 (zenerdiode) heb je een constante spanning op de basis van T1.Dit is je referentie.Stel het is erg licht en R7 is jouw LDR.
Wanneer er veel licht is dan is de weerstand van R7 laag.Dus de spanning op de basis van T2 is ook laag .D.W.Z. dat T1 in geleiding is.Basis T2 heeft een lagere spanning dan de Basis van T1. Doordat de emittors gekoppeld zijn zal de spanning op deze emittors 0,7 volt lager zijn dan de basis van T1.Doordat T2 niet geleid zal ook T5 niet geleiden.R8 is een laagohmige weerstand en via D3 zal elco ontladen zijn. Ook de comperator schakeling T3 T4 en T6 werkt hetzelfde als de eerste. Stel dat het donkerder wordt.Dan zal de spanning op de basis van T2 stijgen.WAnneer die spanning beven de referentie komt van basis T1 zal T2 gaan geleiden en t1 gaan sperren.Als T2 geleid zal ook T5 gaan geleiden en zo wordt de elco geladen.
Wanneer de elcospanning boven de referentie spanning komt van T3 zal ook T4 en T6 gaan geleiden en het relais komt in.Dus de eerste vergelijk schakeling is om licht en donker te vinden en de tweede vergelijkschakeling wordt als vertraging gebruikt (5sec.) zoals jij dat wilde.
Bij 12 Volt voedingsspanning kun je de volgende waarden gebruiken.R1,R4,R10,R13=4k7.R2,R11=10K.R5,R14=6K8.R3,R8,R12=3K3.R9=470Kohm.C1=22uF.D1=zener van 4,7V.D2=zener van 6,8V. D3 en D4 zijn diodes b.v.1n4148.
T1,T2,T3,T4=Bc547 en T5,T6 Bc557.
Als R7 de LDR is dan is R6 de serieweerstan hiervan waar jij een formule voor hebt.Donker schakelend.
Wil je dan de schakleing lichtschakeld.Dan moer je van R6 de LDR maken en R7 is dan de berekende weerstand.
In dit geval gebruik je een elco als condensator. omdat je een hoge waarde moet hebben in een kleine behuizing.Een tantaal elco zou het beste zijn.I.v.m. lekstromen en stabiliteit.
Keremische condensatoren worden meestal gebruikt voor hoogfrequent toepassingen.De waardes van deze condensatoren zijn meestal niet zo hoog.
Ik hoop dat je dit bedoeld.Succes ermee.
Bijlagen
ldr-vertr..gif
ldr-vertr..gif (3.97 KiB) 5064 keer bekeken
eMulator
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 14:16

Bericht door eMulator »

Hartstikke bedankt mat! :D
Ik ben er zeer blij mee
Plaats reactie