Seri

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Maartuh
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 jan 2004, 0:36

Seriële omzetter en nogwat

Bericht door Maartuh »

Hoi! Van school heb ik een vage opdracht gekregen (nouja ik vind hem iig vaag):

Project 2: Seriele omzetter en digitale recorder

Fase 1:TL549van Texas Instruments wordt gebruikt om analoge spanningen te meten en via een Pascal programma uit te lezen;

Fase 2: Audio signalen kunnen opgeslagen worden waardoor de PC een audio recorder wordt.

Is de opdracht te realiseren?
- Hoe werkt deze, kunnen we een en ander toelichten?
- Zijnde onderdelen te verkrijgen?

Maak een planning en taakverdeling.
Het resultaat moet zijn:
* De spanningmeting en recording moet werkend getoond worden
* De werking moet verklaard worden, waarbij de 8250 reQisterseen rol spelen;
* De presentatie is in de vorm van een HTML-bestand op.

Na enig zoeken op internet heb ik deze tekening gevonden:

Afbeelding

maar uhm ik begrijp
A) de opdracht niet helemaal misschien één van jullie wel?? En dan bedoel ik dus wat wordt 't nou voor iets??
B) ik snap de werking van die tekening die ik gevonden heb niet helemaal
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ten eerste denk ik dat jullie de TLC549 moeten hebben i.p.v. TL549.
Er is heel veel overeenkomst tussen de TLC548 en TLC549
Ik heb bij TI een datasheet gevonden hier is het adres:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tlc548.pdf
Het schema is eigenlijk best eenvoudig: Die meneer die dit gemaakt heeft heeft de 25 pol connector van een seriele PC (com1 of com2) ingang gebruikt. Deze is makkelijk om te zetten naar de 9 pol connector van tegenwoordig.
Hij heeft ook een programmaatje gemaakt voor de pc via die com poort waar vroeger die 8250 in werd gebruikt.
Hij voed de zaak ook uit de pc.Bij het initialiseren van de com poort zet hij het DTR signaal zo dat deze als voeding gebruikt kan worden.
Op het TD signaal zet hij clock pulsen. Hij geeft het ic vrij door RTS neg te maken zodat deze bij het ic laag wordt.
En de data neemt hij binnen via de CTS pin.
Wanneer en aan de ingang van het ic een analoog signaal wordt aangeboden zal het ic dit omzetten naar een digitaal signaal en door de cs te bedienen clk pulsen te geven kan de pc via cts die data binnenhalen en opslaan. Dit stukje software moet je zelf nog maken was de opdracht.
Bebijk het datasheet maar eens en het schema dan moet je toch wat verder kunnen komen hoor.
Jo
Moderator
Moderator
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 9:11
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Jo »

Interessant IC. Maar heeft wel beperkingen en zal nooit voor audio gebruikt kunnen worden.
1e het is een 8 bits converter, dus nooit hoge kwaliteit.
2e de output is serieel, er wordt gebruik gemaakt van de ser.input van een PC. De baudrate kan dan ingesteld worden op misschien 38kbps of iets hoger bv 64 kbps. Maar dan is de sample frequentie bij 8 bits ( plus start en stop bits) altijd een factor 10 lager. De sample frequentie zal dus nooit boven de ca 6 kHz kunnen uitkomen. en dat met 8 bits conversie levert hooguit telefoonkwaliteit.
Groet,
Jo
Plaats reactie