Berekenen grootte condensator + invloed stroomverbruik

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Leon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 feb 2004, 20:35

Berekenen grootte condensator + invloed stroomverbruik

Bericht door Leon »

Ik beschik, als elektronica leek, maar wel geinteresseerde over een losse PC ventilator (230V).
Nu wil ik deze rustiger, lees stiller, laten draaien.
Ik weet dat dit kan door een condensator in serie tussen de stekker en de ventilator te plaatsen.

Mijn vragen zijn nu:
1) hoe bereken ik de grootte van de aan te schaffen condensator?
2) wordt het stroomverbruik minder door het plaatsen van een condensator?

Bij voorbaat dank voor tekst en uitleg, Leon
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wat je eerst moet zien uit te vinden is hoeveel spanning je op de ventilator wilt hebben. om jouw toerental te vinden.
Wanneer je dat weet. (spanning) Dan moet je even de stroom meten die daarvoor nodig was.
Als je de stroom weet en je weet de spanning die je weg wilt werken dan weet je ook de "weerstand" die dat vertegenwoordigt. (U=I X R)
deze waarde gebruik je ook in de volgende formule.
Xc = 1/2 pi f C

Xc = de "weerstandswaarde"
pi = 3.14
f = frequentie 50Hz in dit geval
C = waarde condensator in Farads

Omdat je een ventilator gebruikt zal dit werken. Omdat een ventilator altijd het max asvermogen nodig heeft.
succes ermee
Let wel dat je een condensator neemt die 630 Volt mag hebben en je bent met de netspanning bezig dus VOORZICHTIG.
Leon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 feb 2004, 20:35

Bericht door Leon »

Mat dank voor je snelle reactie.

1)
stap a:
Weerstand R = U/I = ? volt/ ? Ampere
Begrijp ik uit je reactie dat ik op de een of andere manier mijn spanning op de ventilator moet proberen te varieeren om U te bepalen?
I is hetzelfde als bij 230V?

Ik dacht dat de grap was dat wisselspanning vergelijkbaar was met de sinuscurve en dat je bv de bergen met een condensator verwijderd tot alleen de dalen en dus dat een ventilator daardoor rustiger draait.

stap b:
Als ik je goedbegrepen heb:
C in farads = 2Xc/ (pi * 50Hz), waarbij Xc gelijk is aan R uit stap a

Dank voor de waarschuwing, waarom 630 Volt is dat een standaard waarde of heeft het wel een relatie met de mij bekende 230 V

2) Over het stroom verbruik kun je niets zeggen? Leon
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Leon,
A - Je moet eerst de ventilator zo langzaam laten lopen dat jij het toerental goed vind.
Meet dan de spanning over de ventilator en meet de stroom door de ventilator. Omdat de spanning over de ventilator lager is geworden is ook de stroom lager. Daarom. dus de I bij 230 is anders dan de I bij 150 V.
B - C in farads = 1/2 pi Xc 50Hz en inderdaad is de Xc en de R dezelfde waarde.
630 Volt omdat de waarden op dit soort condensatoren in gelijkspannings waardes gegeven worden. Als je een wisselsspanningscondensator koopt dan is 250V~ genoeg.
2 - Nee geen idee mischien staat er op hoevell watt hij is en dan kun je er wel iets aan rekenen.
Leon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 feb 2004, 20:35

Bericht door Leon »

Mat, bedankt - Leon
Plaats reactie