Notebook voeding 19V 5A

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Roger
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2004, 0:38

Notebook voeding 19V 5A

Bericht door Roger »

Ik ben op zoek naar een zelfbouw notebook voeding. 19V en 5A. Ik vond het volgende schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=33 Kan ik deze voeding voor mijn notebook gebruiken ? Ik ben wel handig in zelfbouw maar weet niet of dit allemaal zo maar kan. Moet ik waar "AC in" staat een trafo , primaire 230V secundaire 24V, die 5 ampere kan leveren aansluiten ? Wat kost zo een trafo ? En moet de zekering F1 niet in het 230V gedeelte worden geplaatst ? Graag advies. Roger
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hallo Roger,
Deze voeding is bruikbaar. En inderdaad moet er ongeveer 24V wisselspanning op de AC pennen vordengezet via een transformator.
Maar deze voeding is NIET korsluitvast en wordt warm bij gebruik.
Wanneer dir geen problemen zijn dan is hij te gebruiken.
Roger
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2004, 0:38

Bericht door Roger »

Bedankt voor je reactie. Kan het kwaad dat deze voeding niet kortsluitvast is ? Zijn er betere voedings schema's voor mijn notebook ?
Roger
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Daar zijn betere, maar die zijn ook iets ingewikkelder zeker voor zelfbouw.
Als jij beginner bent op dit gebied stel ik voor bouw deze voeding eerst, zet er een snelle zekering in van de max. stroom van jou labtop.
Als er dan iets raars gebeurt gaat de zekering kapot.
Als je er een stroom regeling bij bouwt en er gebeurt iets bijft in dat geval de stroom lopen en nu is er niks meer met een kapote zekering.
Roger
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2004, 0:38

Bericht door Roger »

Goed. Bedankt. Ik ga m bouwen. Ik wil geen universele kopen omdat ik bang ben de mijn kindertjes de voeding gaan ompolen of t voltage verhogen met de knopjes. Rest me nog een vraag. De zekering F1 ( 5A, traag) moet ik toch zeker in het primaire gedeelte zetten van de 230V spanning ?Roger
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee, De 5 Amp zekering zit echt sec. in de 24 V leiding.
Je mag ook nog een zekering van 0.63 A in de 230V leiding zetten.
Plaats reactie