Platenspeler -> Mono en Stereo

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Platenspeler -> Mono en Stereo

Bericht door vissebeest »

Hej hej,

ik vroeg me af hoe het kan dat een platenspeler in stereo kan spelen. Kheb net bij natuurkunde geleert dat die groeven dezelfde golfvorm hebben als de geluidsgolven (hehe eiglijk wist ik dit al :P). Maar een platenspeler heeft toch niet 2 naalden ofzo :S Hoe kan je dan een stereo-signaal krijgen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De groef waarin de naald zich bevindt is V vormig.
De linkerkant van de V is het linker kanaal en de rechterkant van de V is het rechterkanaal.
Aan de achterkant van de naad bevindt zich een klein magneetje dat in twee spoeljes kan bewegen zo pikt het linker spoeltje de linker oneffenheden in de groef op en het rechter spoeltje de rechter oneffenheden. ( de oneffenheden zijn in werkelijkheid de geluids golven die als hobbels in het plaat materiaal zijn ingegroeft)
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door vissebeest »

ok, dat maakt het een stuk duidelijker! 1 ding nog: je zegt dat er 1 naald, 1 magneet en 2 spoeltjes zijn. Maar als er in de linker kant van de V een hobbel zit, dan beweegt de naald en de magneet. Maar hoe zit dat dan met die 2 spoeltjes? Ja die zijn voor 2 kanalen dat snap ik. Maar als er maar 1 naald is hoe komt ie dan in het juiste spoeltje uit?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nou het is zo:
Het linker signaal wat aan de ene kant van de groef staat, is horizontaal op de groef geplaatst.Het rechtersignaal aan de andere kant is vertikaal geplaatst.
De signalen staan haaks op elkaar zo krijg je de minimale last van overspraak.Dus de spoelen staan ook haaks op elkaar zo zijn de trillingen van links naar rechts het ene kanaal en de trillingen van boven naar beneden het andere kanaal.
vissebeest
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 1 feb 2004, 11:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door vissebeest »

ow zo! Best wel cool 8)
Plaats reactie