Wat is een commutator.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
stuurman1985
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 23:28
Locatie: Almere

Wat is een commutator.

Bericht door stuurman1985 »

Hallo.

Ik moet voor school een verslag maken over electronica aan boord van bnnenschepen.

Nu moet ik het doel en werking van een commutator uileggen, maar kan ik geen bruikbare informatie vinde. Wie kan mij helpen?

bvd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Tijdens je lessen zal er toch wel iets verteld zijn over wat voor een soort commutator?
Ik ken het commuteren op dit moment alleen bij thyristoren die door middel van commuteren uitgezet worden in een gelijkstroom circuit.
Als dit de bedoeling is vertel ik wel wat.
Oh ja bij een gelijkstroom motor noemen ze waar de borstels op komen ook een commutator.
Als het dit is dan staat er gegarandeerd iets hierover in je electroboek.
Deze dingen zorgen ervoor dat de juiste spoel op het juiste moment stroom krijgt zodat via het opgewekte magnetische veld de zaak bijft lopen.
stuurman1985
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 23:28
Locatie: Almere

Bericht door stuurman1985 »

bedankt voor de reactie

Inmiddels heb ik het andwoord als gevonden.
bedoelde twee halfronde kopere stafen die tegenelkaaraangeplakt zijn met er tussenin een isolerend membraam.

Onder het mom van "als je kaptein bent is er ook niemand die jou iets verteld" zegt mn leraar zoek maar op. leer waar je moet zoeken.

Het verslag is voor het vak scheepwerktuigkunde. In dit boek staat heel uitgebreid de werking van een diesel motor uitgelegd, maar het deel electronica is wel heel erg beknopt.
Plaats reactie