Via 1 draadje een input activeren en een schakelaar

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
katjaschuurman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 12:04

Via 1 draadje een input activeren en een schakelaar

Bericht door katjaschuurman »

Ik heb de volgende situatie:

Afbeelding

Een drukknop activeert de input van een relaiskast. Overigens heeft deze relaiskast meerdere inputs. De bovenstaande situatie geldt dus voor één enkele drukknop/input. Als de input wordt geactiveerd dan wordt er een relais bekrachtigd (er zijn dus ook meerdere relais, bij elke input hoort een relais) voor een aantal minuten.

Normaal gesproken trek je dan twee draden vanaf de drukknop naar de input en twee draden van het bijbehorende relais naar de schakelaar die geactiveerd moet worden (gewoon kortgesloten door het relais dus). Probleem is alleen dat de afstand van de drukknop naar de relaiskast en van het relais weer naar de schakelaar zo'n 20 meter is. Dat kan niet anders.

Nu zegt mijn gevoel dat het mogelijk moet zijn om met twee draden zowel de input te activeren als het kortsluiten van de schakelaar te regelen. Ik wil dus voorkomen dat ik 2x20 meter draden moet trekken. Ik wil graag met twee dezelfde draadjes zowel de input kunnen activeren en ook het kortsluit signaal van het relais kunnen gebruiken. Daarnaast mogen ze elkaar niet in de weg zitten, hoewel het wel zo is dat op het moment dat de drukknop wordt ingedruk het relais voor een aantal minuten wordt bekrachtigd door de relaiskast. De drukknop wordt na het indrukken trouwens gelijk weer losgelaten.

Ik heb zelf weinig tot geen verstand van electronica maar is zat te denken aan een extra relais dat dat moet kunnen regelen. Wie kan mij helpen aan een schema + de onderdelen die ik hiervoor nodig heb? Ik kan met een soldeerbout overweg! :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als je dit bedoeld dan heb ik iets.
Bij het indrukken van de drukschakelaar zal relais R1 inkomen doordat dit kontakt direct wordt overgenomen door het relais zelf blijft het kontakt aan het einde van de schakelaar gewoon gemaakt dus je mag de knop weer loslaten.
Na verloop van tijd gaat het tijdkontakt open en het relais valt weer af.
De verbinding wordt dan ook weer verbroken aan het einde van de draad.
Het kan zijn dat er een extra tijdrelais moet worden bijgebouwd als je geen tijdrelais kunt vinden met een direct en een vertraagt kontakt.
Bijlagen
relais op tijd.GIF
relais op tijd.GIF (1.91 KiB) 4733 keer bekeken
katjaschuurman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 12:04

Bericht door katjaschuurman »

Ik ben weer wat verder:

Afbeelding

Wat extra informatie:

Ik heb dus een PLC met meerdere inputs en meerdere relais. In het bovenstaande schema zie je 1 input en 1 bijbehorend relais. Als ik een input activeer dan wordt een bijbehorend relais bekrachtigd voor een aantal minuten. Het relais zit in de PLC ingebouwd dus daar kan ik verder niet bij. Vandaar een extern relais in mijn tekening.

Als er nu op de drukknop wordt gedrukt (is eigenlijk een relais dat een maakcontact bevat) dan wordt het maaktcontact van R extern actief, de input van de PLC geactiveerd en daardoor wordt het maakcontact van het relais van de PLC actief. Zodra de minuten voorbij zijn valt het relais van de PLC af en zal dus ook het maakcontact van het externe relais afvallen.

Volgens mij moet dit gaan werken. Evt. moet het relais extern het maakcontact voor een seconde of zo vasthouden omdat het relais van de PLC nog niet actief is, maar volgens mij zijn dat soort externe relais gewoon te koop.

Ik hoor graag van iemand of het bovenstaande gaat werken.

Zit ik nog met twee andere "problemen":

1. De input van de PLC is 24 volt DC. Althans als ik de spanning tussen de twee inputpinnen opmeet. Volgens mij ga ik hier problemen mee krijgen in de bovenstaande schakeling omdat hier een externe voeding (adaptor) voor het externe relais wordt gebruikt.

2. de schakelaar die ik in mijn begin post heb genoemd zit dus ook op de twee draadjes van de drukknop. Daar ging het mij allemaal uiteindelijk om: ik wil graag met twee draadjes zowel de input van de plc als een schakelaar activeren. Dezelfde twee draadjes gaan een apparaat in dat vervolgens gestart wordt. Dit is dus de schakelaar waar ik het de hele tijd over heb. Alleen: dit moet een potentiaal vrij contact zijn!

Gaat dit sowieso allemaal wel werken of ga ik rookwolken zien als ik dit ga aansluiten? Kan het eigenlijk wel wat ik wil?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Klein foutje in jouw tekening.
Wanneer je een ingangspen naar de 0V. brengt die nu direct aan de + 24 V zit. dan kun je de drukknop detecteren.
Dan als je in de PLC het programma zo schrijft dat het PLC contakt al dicht is dan blijft het extra relais ook in als je de externe knop indrukt.
Dan is jouw schema te gebruiken.
Succes er verder mee.
En als je echt een potentiaal vrij kontakt wil.
Dan Jammer dan moeten er draden bij!!!
Plaats reactie