50A Voeding

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
xterminator
Berichten: 2
Lid geworden op: di 2 mar 2004, 13:02

50A Voeding

Bericht door xterminator »

Ik ben dus op zoek naar een voeding die constant 50A kan leveren op 14.4 Vdc.

Heb al wat rondgehoord op cirquitsonline.net en ben tot hetvolgende gekomen.
http://users.pandora.be/xterminator/50AVoeding.jpg (uiteraard zijn de basissen van T1-T5 onderling doorverbonden).

Is het eveneens mogelijk om op de bruggelijkrichter (in mijn geval eentje van 35A) een 2e gewoon parallel te hangen zodat het vermogen verdeeld wordt over de 2 (2x35A=70A)? Ook zodat ik eventueel 2 trafo's kan gebruiken of een dubbelspoels trafo, opdat het opgenomen vermogen per trafo zou verminderen.

De 78xx regelaar, wordt dan uiteraard ook vervangen door eentje die kan geregeld worden tot 14.4 Volt, en C1 krijgt dan ook een hogere capaciteit.

Werkt dit zoals het in de vlucht getekend is ?

Alvast bedankt.

Groetjes
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor dit zal werken je moet de transistoren erg goed koelen en eventueel C1 2 keer plaatsen i.v.m.rimpelspanningen.
Wat betreft de gelijkricht brug.
Als je een transformator hebt die de stroom kan leveren dan breng je apparte draden van de trafo naar de gelijkrichtbruggen. Dit omdat dan de aansluitdraden als serieweerstand dienen om de eventuele verschillen in de gelijkrichtbrug te compenseren.
Heb je 2 apparte trafo's of wikkelingen dan krijgt natuurlijk elke wikkeling zijn gelijkrichtbrug.
Zorg dat je ongeveer 5 volt meer ingangsspanning hebt dan uitgangsspanning in dat geval heb je een goede werking en ook een minimale warmte ontwikkeling in de transistoren.
xterminator
Berichten: 2
Lid geworden op: di 2 mar 2004, 13:02

Bericht door xterminator »

Ik heb het schema wat aangepast.
Zo zou het dus gefabriceerd worden...

http://users.pandora.be/xterminator/50AVoeding.jpg

Ik ga wel (op aanraden) het aantal torren x2 nemen, dus 10 torren ipv 5 om aan het grote vermogen te kunnen voldoen.
Ook heb ik de vermogenweerstanden vervangen door 1x 10W ipv 2x 5W per tor, ik denk niet dat dit een probleem is...

Is dit goedgekeurd :) ?

Groetjes
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11504
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja,
goedgekeurd. De vermogens torren en ook de regelaar koelen.
Misschien een diode toevoegen om eventuele hogere spanningen aan de uitgangszijde af te voeren zie tekeningetje
Bijlagen
diode in voeding.GIF
diode in voeding.GIF (1.86 KiB) 4949 keer bekeken
Plaats reactie