Lasergame apparatuur

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
uppie83
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 feb 2004, 2:14

Lasergame apparatuur

Bericht door uppie83 »

Heeft iemand er meer verstand van dan ik (is niet moeilijk). Ik weet tot nu toe namelijk alleen

- dat de pakken schieten met infraroof
- laser dus eigenlijk alleen gebruikt wordt om te kijken waar je net heen schoot
- de communicatie tussen basisstation en pakken en eventueel mijnen via radiogolven gebeurt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Klopt en de schiet gegevens tijdens het spel locaal in het pak worden bewaard, en na uitgelezen te zijn worden gereset.
Wat is nou je vraag?
uppie83
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 feb 2004, 2:14

Bericht door uppie83 »

Nou eigenlijk gewoon of iemand meer info had over hoe deze pakken in elkaar zitten. Op internet is er zo weinig over te vinden (of ik moet wel een giga ramp met google zijn :P)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb ook zitten zoeken maar inderdaad is er niks te vinden waar je iets aan hebt.
Ik heb zitten nadenken als ik zoiets zou moeten maken.
Ik zou dan de geweren laten schieten met een code zoals de afstandsbediening van een tv. Dan weet de ontvangende partij wie schiet.
die laat ik dan ook weer een code uitzenden wie hij is, de schieter kan dat dan weer zien op een displaytje en zo de punten bijhouden.Dit alles kun je in een pic chip makkelijk programmeren met een adres en data.
het versturen kan zowel infrarood als HF. Ook het ontvangen kan zo.
Op deze manier kunnen de spelers onderling zien hoever ze staan en op het "hoofdkantoor" kunnen ze de standen realtime bijhouden.
uppie83
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 feb 2004, 2:14

Bericht door uppie83 »

Waarschijnlijk gaan we een laptop ombouwen tot 'hoofdkantoor' :P

Voor de rest heeft iemand van ons voorlopig het volgende blokschema gemaakt.

http://home.wanadoo.nl/imhoff/tlgforum/blokdiagram.jpg
Sram
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 15 feb 2004, 14:22
Locatie: . .. .. .

Bericht door Sram »

grappig idee, ik heb ook wel eens nagedacht hoe ze dat gemaakt hebben...


Mijn idee zou zijn :

Focus eerst op de laser.. (cq infrarood led):
Infrarood leds hebben bereik genoeg dus waarom lazer gebruiken? De moeilijkheid zit hem in het bundelen van de LED. Ik denk dat je uit moet gaan van een hoek die ca. 20cm bestrijkt op 10m.. dus als ik van 10m shiet is de belichting op jouw pak 20cm rond. Als je dit hebt dan is het daarna eenvoudig.. (zei die nog :S). Hoe smaller de hoek hoe mooier maar dit is echt moeilijk denk ik.. Misschien toch een lazer LED :S

Zorg ervoor dat iedere LED (geweer) een unieke code uistraald, Ik zou een bestaande RC5 code nemen ofzo. Vogens jouw tekening heb je meerdere sensoren op het pak. Afhankelijk van welke er "belicht" wordt laat je de microcontroller in zijn geheugen de score en plek van raken bijhouden en geef je dit op het display weer ofzo.

Als je zover bent is infrarood geen probleem meer voor je dus kun je het uitlezen van de pakken makkelijk ook via infrarood doen denk ik.

Als je nou kiest voor een 8051 variant processor dan kan ik je helpen met de asssembly enzo.. de ATMEL 89C1RD2 heeft 2K RAM en 64K flash... das zomaar 60.000 dooien :oops:

Lijkt me een leuk projectje voor tussendoor :wink: Ik heb een LPKF printfrees dus printen is geen probleem :roll:
DeF
Berichten: 1
Lid geworden op: di 2 mar 2004, 18:47
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Bericht door DeF »

Ik ben samen met uppie83 bezig met het maken van de pakken. Ons idee was inderdaad ook gewoon IR-Leds te gebruiken. echte laser's zijn natuurlijk weer een stukkie duurder en ik neem aan ook niet al te best voor de ogen als je er in kijkt. De IR stalen zullen inderdaad een code bevatten net als een afstandbediening.

Het maken van de guns is voor ons waarschijnlijk ook de grootste bottelnek. Want hoe krijg je een mooie straal? heb je hier lensjes voor nodig of voldoet een LED met ingebouwde lens in eventueeel een gesloten behuizing met een klein gaatje er in?

Het uitlezen van de pakken d.m.v. IR is inderdaad een zeer goed idee. De LED's zitten er toch....

Welke Microcontroller we gaan gebruiken staat nog niet vast. Zelf heb ik alleen ervaring met de MC68HC11. maar ik denk dat een atmel of PIC kwa prijs wel wat beter zijn. (60,000 dooi is een vette killing spree :twisted: )
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Lensen zullen inderdaad nodig zijn anders zullen de "lichtstralen'' erg gaan divergeren (uitelkaar gaan) en dan blijft er van de helderheid niks meer over. Maar een klein gaat je zal niet veel helpen dan verlies je helderheid. Je zult alles nodig moeten hebben anders zullen de geweren zo dicht bij de "vijand" moeten komen dat je elkaar ook gewoon kunt aanraken.
Sram
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 15 feb 2004, 14:22
Locatie: . .. .. .

Bericht door Sram »

:idea: Laser LEDS je weet wel die dingen uit die laserpointers. Kosten volgens mij 8 euro ofzo.. Gebruiken ze ook voor korte glasvezelverbindingen :lol:

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate ... ~cookies=1

8 EURIS :shock:
uppie83
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 feb 2004, 2:14

Bericht door uppie83 »

Helaas werkt linken vanaf Conrad niet....heb ik ook al geprobeerd (ik snap ook niet waarom ze een award kunnen krijgen voor beste webwinkel als je niet eens kan linken naar producten :roll: )
Plaats reactie