batterijen laden

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 nov 2004, 18:58
Locatie: Bilzen. .. .
Contacteer:

batterijen laden

Bericht door crossover »

Mag je Nikkel Metaal hydride batterijen laden met een Nikkel cadnium lader?
ik vermoed van nie?
explosie gevaar???
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Geen idee, mijn lader heeft een schakelaartje voor beide typen. Misschien is hel al voorgekomen dat het schakelaatje in de verkeerde stand stond, wat ik niet weet, maar ik heb nog nooit ontplofte accuutjes gehad.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 7 nov 2004, 18:58
Locatie: Bilzen. .. .
Contacteer:

Bericht door crossover »

aah ok

ik had namelijk enkel een oplader voor AA Nikkel-Metaal hydride batterijen
en toen ik bezig was, zag ik dat mijn draadloze muis ook AAA batterijen heeft, oplaadbare, dusja zal ik ze daar maar mee oplade
ipv weer een lader bij te kopen
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
spikey420
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 2 aug 2006, 18:40

het verschil..

Bericht door spikey420 »

de NiMH hoeven niet ontladen te worden alvorens weer opgeladen.

NickelCadmium batterijen wel om de levensduur van de batterijen te verlengen :)
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Opgeven van de verschillen is geen antwoord op de vraag of de oude lader bruikbaar is.
Maar het hangt van het type lader af. Is het een druppellader of schakelt deze uit na een bepaalde tijd. De celspanning moet wel overeen komen.
Probeer het gewoon uit. En test de batt.capaciteit wanneer de batterij volgens de lader vol is.
Extreme hoge temperatuur (>40 gr.) is niet goed, hou e.e.a. de 1e keer overdag wel in de gaten.
Maar meestal staat het bij de ladergegevens vermeld tenzij een oude lader. GvH-E
Gebruikersavatar
cheeta
Berichten: 514
Lid geworden op: do 7 okt 2004, 21:16
Locatie: . .. .. .. .. .. .. .

Bericht door cheeta »

nicd laad anders dan nimh

nimh piekt niet altijd, maar die geld alleen voor de delta peak laders.

nicd heeft een duidelijke peak nimh dus niet.
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Dat laatste is allemaal prachtig maar geen antwoord op de vraag:
"Mag je Nikkel Metaal hydride batterijen laden met een Nikkel cadnium lader?" Geef eens uitleg?
Er zijn laders die zonder bezwaar beiden kunnen laden. GvH-E
Gebruikersavatar
cheeta
Berichten: 514
Lid geworden op: do 7 okt 2004, 21:16
Locatie: . .. .. .. .. .. .. .

Bericht door cheeta »

alles mag, het kan ook mits dat jezelf er bij blijft en controleert of je niet overlaad. accu nooit warmer laten worden dan hand warm max 40 - 50 graden.

uitzonderingen daargelaten maar dan hebben we het over de echte modelbouw daar gaan we gerust tot 60 - 70 graden maar die hebben dan ook een veel kortere levensduur. maar zijn wel vele malen krachtiger dan de meeste goedkope accu's.

wij trekken met gemak 75A uit een cel van 1,2V 3300mAh.

als het hier gaat om een gewone standaard hema lader welke geen afslag kennen en dus laden met ca 200 - 500mA dan is het geen enkel probleem echter dit is wel slechter voor je accu's.

de duurdere laders hebben een delta peak meting welke bepaald of de accu vol is zo ja of nee.

om een direct duidelijk antwoord te geven heb ik meer informatie nodig.
wat voor accu;s? AA? AAA? baby cell, mono cell, Sub-C?
welke capaciteit? 500mAh? 1000? 2000? 3000? 5000?
welk doeleind hebben ze?
wat voor vermogens ga je trekken uit deze accu's? 10a? 50mA?
wat kosten de accu;s ca per stuk.
als ik die informatie heb kan ik een veel duidelijker en concreter antwoord geven.

@GvH-E
er zijn laders die beiden kunnen zoals de laders welke ik al noemde onder de hema laders die dingen van paar euro niets meer dan een spanning zetten op de batterij met een vaste stroom en klaar maar deze zijn leuk voor simpele toepassing ab van de tv etc. maar niet geschikt voor accus zoals die zitten in boormachines en modelbouw. (al gebeurt het bij de goedkope boormachines wel vandaar dat daar ook snel de accus van kapot gaan.)

je hebt de duurdere laders met delta peak. deze detecteren de peak van de accu elke soort accu heeft een piek moment waarop de volledige capaciteit behaald wordt. kan wel met moeilijke formules op de proppen geven maar heeft te maken met de spanning en de manier van dalen cq stijgen van die lijn.

dan heb je de hoogste klasse nog.
de computerladers
deze controleren temperatuur, capaciteit, spanning,
deze kennen vele opties meer en verlengen de levensduur van accu's tot wel 500%. doormiddel van puls gelaad laden en een hoop andere controles. de spanning en amperage veranderd continue. in begin rustig midden snel eind rustig. meest gebruikte laad methode.
deze kennen ook cyclus laden, laden dan weer ontladen laden ontladen om defecte accus te herstellen vaak doordat deze lui geworden zijn van het traag laden.

laden kan tot wel 10A bij 75V. deze laders kosten een hoop maar zijn dan ook professioneel bedoeld.
walkura
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:27
Locatie: wroclaw. .

Bericht door walkura »

als je ooit een kijkshopladertje van binnen hebt bekeken weet je het antwoord een nicad lader is identiek aan een nikkel hydride lader .
Dezelfde lader word geleverd bij beide soorten batteryen .
Het zijn beide (gedestileert) watergevulde batteryen het verschil is nikkel - cadnium versus nikkel - ijzer .
(maakt die milieu pipo's gelukkig)
Als je batteryen veroudert zijn en nauwelijks nog lading hebben is vaak met een injectie naald door het afsluitrubber wat gedestileerd water inspuiten afdoende.
(Het verouderings proces zit namelijk vaak in uitdroging)
Wees hier wel wat voorzichtig mee want kortsluit stromen bij nicad kunnen erg groot zijn .
(ik heb ooit 250 Ampere gemeten dat heeft een klein stukje ijzer (je naald) zo roodgleiend en je battery lek)
Plaats reactie