VU meter

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

VU meter

Bericht door RiPKiP »

Wie heeft voor mij een schema van een 10 / 15 of 20 led VU meter met peak hold?? ik ben van plan er 3000 mcd led's op aan te sluiten maar dit is het volgende punt alweer :P wie heeft zo'n schema?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hallo,
Ik weet niet of je zelf iets een beetje wil ontwerpen of dat wij het moeten doen.
Ik ga er even vanuit dat je het met wat tips van mij zelf kunt.
Gebruik de LM 3915 om de led's aan te sturen.kijk op internet voor een PDF bestand van dat ic om meerdere led's te koppelen.
Dan maak een 500 Hz osc die analoge schakelaars laat wisselen die om de beurt een snelle piek en een langzame piek detector kiest.
Als de snelle piekdetector is gekozen kies dan ook de bargraph keuze van de lm3915 en als je de langzame piekdetector kiest kies dan ook de dot mode Omdat je 500Hz kiest als schakel frequentie ziet het oog niet dat je dit doet en het resultaat is dat je de piek als punt ziet en het gewone geluid als bar.
succes met dit verhaal.Lukt het niet laat iet weten dan maak ik wel iets maar dan moet je wel een paar dagen geduld hebben ik ben nog niet zo rap met paint om een schema snel en fatsoenlijk te maken.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik kon het toch niet laten om even wat in elkaar te knutselen.
Ook voor andere lezers.
Hier is een schema van een piek/hold VU meter, alleen de ingangstrap is getekend.
De LM3914 of LM3915 moet er zelf nog bij gemaakt worden.
Ik heb dit niet gedaan omdat je zelf dan nog kunt kiezen of je 10 20 of 30 led's wil laten branden.(zie datasheet LM3914)
Alles moet wel uit dezelfde voeding gevoed worden.
Als je STEREO wil dan hoef je alleen nog maar de 2opamp schakeling te maken voor het andere kanaal. 2 analoge schakelaars zijn nog over in de HEF 4066 en de sturing kun je gewoon gebruiken die er al is.
En de DOT/BAR sturing mag geschakeld worden naar de LM3914 van het andere kanaal.
succes ermee.
Mat.
Bijlagen
bar_dot_ctrl.gif
bar_dot_ctrl.gif (4.46 KiB) 26981 keer bekeken
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Mat,
Wat is dat onderste gedeelte met die plus en min ervoor?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Daar probeer ik te vertellen waar de voedingspunten van de gebruikte ic's zitten en dat er ontkoppel condensatoren bij de desbetreffende ic's zitten.
Ik heb dit afgekeken bij firma's die echte printlayouts maken van schema's die doen dat ook zo.
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

ja nu zie ik het, kheb even de datasheets erbij gepakt; die 8 en 4 slaan op de LM1458 (foutje:P) 4 en die 7 en 14 slaan op de HEF chips

welke ingang van die opamp moet je gebruiken? ik dacht zelf aan non inverting???
Laatst gewijzigd door RiPKiP op zo 7 mar 2004, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

4 en 8 zijn de voedingspunten van de opamp lm1458 en inderdaad als niet inverterende versterker geschakeld.
Van de lm3914 heb ik niks getekend omdat ik niet weet of je er 1,2 of 3 aan elkaar schakeld voor een 10, 20 of 30 led array.
Morgen zal ik het schema uitbreiden voor stereo en 2 keer 20 led's
Groeten,
Mat
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier het hele schema. Ik heb er 2x2 lm3914 bij getekend. Dit mag afhankelijk van de hoeveelheid leds ook anders. Kijk maat in de datasheet. Er zijn 2x lm1458 getekend dit mag ook 1x lm324 worden.
even kijken dan naar de aansluitpunten.
Bijlagen
bar_dot_ctrl.gif
bar_dot_ctrl.gif (10.29 KiB) 26949 keer bekeken
Plaats reactie