Audio multiplexer idee?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Sram
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 15 feb 2004, 14:22
Locatie: . .. .. .

Audio multiplexer idee?

Bericht door Sram »

Af en toe komt er ineens een idee boven :idea:

Om meerdere audiokanalen over een kabel te versturen zou je toch d.m.v bv een snelle microcontroller de analoge audiokanalen kunnen doorschakelen? Ik bedoel sequentieel een audio signaal per keer. Met een micocontroller kun je er dan voor zorgen dat 44.000 keer per seconde een audiokanaal wordt doorgeschakeld naar de andere kant vd kabel. Aan de andere kant zet je ook weer een microcontroler die precies op hetzelfde moment de audio naar de juiste aansluiting schakeld. Je moet natuurlijk wel een soort synchronistie inbouwen voor de beide controllers.

Denk ik nou te simpel? Sampelen met 44KHz is eigenlijk hetzelfde toch? :roll:

Graag jullie mening..
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Leuk idee.Goed gevonden moet ik zeggen.
Is inderdaad mogelijk om op deze manier meerdere kanalen over te zetten.
44 Khz. voor 2 kanalen of een kanaal stereo.
Naarmate je meerdere kanalen wil overzetten zal ook die frequentie omhoog moeten.
Maak maar een iets. Wij zijn wel geintereseerd.
Jo
Moderator
Moderator
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 9:11
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Jo »

Ik heb ooit, lang geleden (1977??) een dergelijk systeem gezien. Was gebouwd door univ van Toronto voor de elektronische muziek-studio. Kon 16 kanalen gemultiplexed over coax kabel verzenden. Dus het kan wel. Inderdaad is timing en sync zeer belangrijk.
Groet,
Jo
john w
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:21

multiplexen

Bericht door john w »

In dienst muliplexten we 32 mono kanalen voor een straalzenderverbinding.Dat was in 1986.
Jo
Moderator
Moderator
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 9:11
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Jo »

Inderdaad dat klopt. Maar in toronto in de studio ging het over echte muziek-kanalen, dus 20 Hz tot 20 kHz en 60 dB dynamisch bereik. Niet te vergelijken met spraak-kanalen dus.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zou jij graag zo een multyplexer willen maken ?. zoja hoeveel kanalen en wil je dan een coder en een decoder of was dit zomaar een vraag?
Jo
Moderator
Moderator
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 9:11
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Jo »

Nee, ik wil het zeker niet maken. Misschien de oorspronkelijke vraagsteller van dit item?
Ik vertel alleen maar wat ik gezien heb.
Groet,
Jo
Sram
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 15 feb 2004, 14:22
Locatie: . .. .. .

Bericht door Sram »

Nee ik wil er geen een bouwen omdat ik nu geen toepassing voor weet maar het is anders dan de conventionele multiplexers. Bij die straalverbinding wordt de bandbreedte bijvoorbeeld in segmenten ingedeeld of voorzien van een protocol (packets voorzien van volgorde).

Alleen de grap was dat je met audio het theoretisch veel eenvoudiger kunt doen dacht ik....
Plaats reactie