aflezen of 24v adapter is aangesloten

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
dalet
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 12:28

aflezen of 24v adapter is aangesloten

Bericht door dalet »

een klant heeft 64 24v adapters waarmee bepaalde apparaten (draadloze intercoms) worden geladen. De bedoeling is om via een PC (VB6) af te lezen (data acquisitie) of een apparaat is aangesloten op een van de 64 laders.

Het lukt me momenteel al om via het apparaat zelf uit te lezen of deze is aangesloten op een lader, maar hiervoor moet de gebruiker een extra kabeltje aansluiten (naast de kabel voor de lader).

Nu is mijn vraag of ik ook de 24v adapter kan gebruiken om te achterhalen of er iets is aangesloten op de adapter.

Ik ben zelf programmeur, en met behulp van data-acquisitie-modules (zoals ICP.CON) kan ik digitale of analoge signalen uitlezen, ik heb echter geen (elekro-)technische achtergrond, dus ik heb geen idee wat ik van de adapters zou moeten aflezen.

En natuurlijk wil ik gewoon betalen voor de aanlevering van een werkende oplossing. Het moet wel om een zeer stabiel systeem gaan, dus het liefst met professionele componenten.

De gegevens van de adapter zijn :

AC input : 100-240V~1.8A
DC output : 24V 2.1A 50W max
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer jij die icpcon units gaat gebruiken om deze 64 adapters te kontroleren, dan is succes verzekerd. Ik ken deze modules en je kunt er geweldige dingen mee doen. Ook voor 24 volt te gebruiken. Misschien dat je er een spanningsdeler voor moet zetten van 2 weerstanden om de meetspanning omlaag te brengen. Maar dat hoeft dan helemaal geen probleem te zijn.
Succes ermee. Bij eventuele vragen horen we dat nog wel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ronny
Berichten: 115
Lid geworden op: di 4 okt 2005, 16:34
Locatie: meeuwen-gruitrode

Bericht door ronny »

als meetsignaal zou ik de stroom nemen. Er zal pas stroom vloeien wanneer een aparaat op zo een lader insteekt. Dus wanneer je kan detecteren wanneer er stroom vloeit van een bepaalde waarde, dan kan je zo ook bepalen welke laders iets aan het opladen zijn of niet.

Stroom meten kan op verschillende manieren. Je zou een serieweerstand kunnen gebruiken en dan de spanning over deze weerstand kunnen meten als maat voor de stroom. Dit werkt zeer goed, alleen gaat die weerstand welke overigens een zeer lage waarde heeft dan( lees 1 ohm of kleiner) wel serieus veel vermogen verstoken bij de opgegeven dc spanning en stroom... Dat is een keuze die je moet maken, maar ik kan begrijpen dat zo een verstoking van vermogen niet gewenst is.

Stroom zou je ook kunnen meten op basis van het inductief principe, dus een stroomtang of stroommeetomvormers. Deze zijn er in vele modellen alsook zeer professioneel. Ik weet niet wat je budgetten zijn, maar dit zou in jou toepassing misschien wel interessant kunnen zijn aangezien hier totaal geen vermogen verstookt wordt en je zo een stroommeetomvormer waarschijnlijk rechtstreeks op zo een ipcon module kunt aansluiten....

dus vuur maar af die vragen :wink:

mvg
ronny
tis altijd watt :-)
dalet
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 12:28

Bericht door dalet »

aan Mat :

heb jij enig idee welk type module ik dan zou moeten bestellen om dit uit te proberen.

Ik had al wel met een multimeter geprobeerd te meten of er spanningsverschil is indien er een apparaat is angesloten op de adapter, maar ik kon geen verschil meten.



aan Ronny :

de methode met de stroommeetomvormers klinkt interessant.

het is alleen wel de bedoeling dat 64 laders afzonderlijk worden gemeten,
dus dat betekend 64 stroommeters.

ik was net bij MUCO in amsterdam,
en daar kwamen ze aanzetten met een tang van 65 euro per stuk ...

in principe ben ik bereid om maximaal 20 euro per adapter te besteden, dit is zonder de ICP.COM modules.

dus eigenlijk ben ik op zoek naar iemand die dat kan aanleveren, en me kan vertellen welke ICP.COM modules ik dan zou moeten gebruiken

ondertussen zal ik met de bovenvermelde ideeen wat googlen, waarschijnlijk is het iets simpels, alleen niet voor mij ...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je neemt er een met 8 analoge ingangen. De I 7017 die heeft 8 differential ingangen.
Voor 64 meetpunten heb je er dan maar 8 nodig.
Dan heb je nog een I 7520 nodig om rs485 naar rs 232 te veranderen een 24 volt voeding en een pc waar je de software op draaid
Je plaatst in elke laadleiding een serie weerstand van ongeveer 0,5 ohm en daar meet je over. Je weet dan of er iets geladen wordt en zelf of de accu vol is of slecht is.
Prachtige modules. Ik heb er complete meetmachines mee bestuurt, geregeld en gemeten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
dalet
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 12:28

Bericht door dalet »

ik had vandaag al de 7017RC besteld zodat ik het een en ander kan proberen, en ik heb al de 7561(USB) module in gebruik.

die icp.con modules zijn inderdaad geweldig, ik heb al wat applicaties voor klanten gemaakt waarmee vanaf een PC relais kunnen schakelen of kunnen meten of ergens spanning op staat.

heel erg bedankt voor je tip !
ik hou jullie op de hoogte
dalet
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 12:28

Bericht door dalet »

ik wilde voor de volledigheid melden dat het werkt,
de i7019R modules van ICPDAS werken prima,
met een weerstand van een half ohm lukt het om af te lezen of de adapter is aangesloten op het te laden apparaat,
bedankt voor de tip !
ronny
Berichten: 115
Lid geworden op: di 4 okt 2005, 16:34
Locatie: meeuwen-gruitrode

Bericht door ronny »

blij dit te horen :)

mvg
ronny
tis altijd watt :-)
Plaats reactie