rimpelspanning met 7812 stabilizator

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
apoti
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 mar 2004, 22:33

rimpelspanning met 7812 stabilizator

Bericht door apoti »

Hallo elektronici

Ik heb weinig verstand van elektronica maar ben desondanks met een HBO opleiding elektrotechniek begonnen. Met het vak eletronica moest ik de volgende opdracht uitvoeren. Daarbij stuit ik op een vraag die ik wil stellen aan jullie

Voor een spanningsgeregelde voeding heb ik de rimpelspanning berekend.
Nu heb ik hem gebouwd en met de scoop de rimpelspanning nagemeten hierbij valt mij op dat de rimpelspanning veel kleiner is dan berekend. Hoe kan dit?
Ik heb de volgende componenten gebruikt een 7812 spanningsregelaar,
De Uuit is 12,15 volt de Uin is 24,26Volt (dubbelzijdig gelijkgericht) Een 470microFarad condensator (uiteraard voor de ingang van de stabilizator)
Voor de berekening ben ik uitgegaan van een uitgangsstroom van 0,2A.
De berekende rimpel is dan 0,2 / (100x470x10^-6) = 4,25Volt
Nu meet ik met dezelfde uitgangsstroom een rimpel van 2,75Volt.
Dat is op zich heel mooi maar waarom?
Ik ga er voor mijn berekening vanuit dat de uitgansstroom van mijn stabilizator dezelfde is als de ingangsstroom, mag dit? Of is deze veel kleiner. Ik heb de schakeling niet meer opgebouwd, dus ik kan dit niet nameten.
Stijn
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 mar 2004, 17:01

Bericht door Stijn »

Gemeten en berekend liggen nu eenmaal steeds van elkaar, zo zal er in werkelijkheid bijvoorbeeld ook steeds een kleine spanning aanwezig blijven bij de e-c spanning van een gestureerde transistor. Zolang de waardes niet heel ver uit elkaar liggen is dat mogelijk door de niet volmaaktheid van componenten.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als je de specificatie van elco's bekijkt dan zie je dat zij een tolerantie hebben van +100 en -50 %. Als het mogelijk is zou je die elco eens moeten nameten. Want de formule deltaV=I/f*c is toch de juiste.
apoti
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 mar 2004, 22:33

Bericht door apoti »

Maar kan iemand mij vertellen of de ingangsstroom dezelfde is als de uitgangsstroon bij een 7812. En als dat zo is waar blijft het verschil tussen ingangsvermogen (24,26V x 0,2A = 4,85w) en uitgangsvermogen (12,15 x 0,2 = 2,4w) vermogen? word dit allemaal (2,02w)gedissipeerd in de stabilizer?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Klopt. De spanning over de 7812 maal de stroom door de 7812 geeft het vermogen dat door de 7812 wordt gedecipeerd.En in jouw geval is dat zoeen 2 watt, dus koelen!!!.
Nu is het zo dat de 7812 ook nog wat stroom voor zich zelf nodig heeft maar dat is niet zoveel ongeveer 4 mA. Dit geld voor de hele serie, of het nu een 7805 is of een 7824 en voor het hele stroom bereik.
apoti
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 mar 2004, 22:33

Bericht door apoti »

Dus met andere woorden het enorme verschil in berekenen van de rimpelspanning en het meten van de rimpelspanning is te wijten aan de tollerantie van de elco in combinatie met een eventuele meetfout?
b.t.w. Hoe ik de rimpelspanning gemeten heb:
Ik heb de scoop op DC gezet de ground op een division streepje gezet en daarna de maximale condensator spanning afgetrokken van de minimale condensatorspanning. dus de spanning van tijdstip T1 afgetrokken van de spanning op tijdstip T2:
Is dit een goede manier?
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Goed gedaan, Normaal zouden wij zeggen spanning T1 - spanning T2 maar zoals jij zegt spanning T2 - spanning T1 krijg je alleen een negative waarde maar het getal is hetzelfde en daar gaat het om.
apoti
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 mar 2004, 22:33

Bericht door apoti »

Ok....dank je wel... Maar hoe ik de scoop ingesteld heb DC dus is dat de goede manier?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor dat is de goede manier.
apoti
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 mar 2004, 22:33

Bericht door apoti »

Ok... bedankt voor je hulp
Plaats reactie