Condensator voor autoversterker

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
boR
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 20:01

Condensator voor autoversterker

Bericht door boR »

Ik heb 3 versterkers in mijn auto zitten, maar nu moet ik om de peiken op te vangen een condensator van 1 Farad tussen de voeding zetten.
De condensators in de autoshop zijn veel te duur (90 euro) omdat er allemaal poespas omheen zit. Welke condensator moet ik bestellen?
Ik heb er geen verstand van dus ik denk ik vraag het hier eens...

Alvast bedankt
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Klopt indedaad moet er een erg grote condensator of zo, zo dicht mogelijk bij de versterker geplaatst worden.Dit omdat er tijdens de lage tonen erg grote stromen gevraagd worden door de versterker en omdat meestal de versterker ver van de accu verwijderd is en daarom de draden erg lang zijn zal er tijdens zo een piek de spanning zover dalen dat er vervorming zal optreden en misschien wel een beschadiging aan de versterker.
Om dit dus alles te voorkomen. Een grote capaciteit zal de pieken opvangen. Een kleine 12 V accu is natuurlijk ook te gebruiken i.p.v. zoeen condensator van 1F. Als hij maar dicht bij de versterker staat dan is het goed.
Sram
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 15 feb 2004, 14:22
Locatie: . .. .. .

Bericht door Sram »

Zorg er ook voor dat je voedingskabels dik genoeg zijn. Farnell heeft ook zulke condensatoren en die zijn minder duur volgens mij. Als je nog geen speakers hebt gekozen probeer dan zoveel mogelijk rendement hieruit te halen das altijd veel beter. Rendement wordt uitgerukt in XXdB/1watt. Koop niks onder de 95dB. Een goede luidspreker haalt bijn 100dB op een watt ;-)
DjDidier
Berichten: 2
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 19:46
Locatie: Aalst

Bericht door DjDidier »

Je kan zo een condensator voor een redelijke prijs vinden bij conrad!
Dj Didier !!!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Voor een redelijke prijs ???
Bij Conrad zag ik er een voor € 109,00.
Dit kan voor sommige mensen redelijk zijn.!
Misschien een kleine accu van een paar AH. toch iets goedkoper?
Plaats reactie