3 tl lampen op een vsa

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
narva
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 mar 2004, 1:14
Locatie: den oever

3 tl lampen op een vsa

Bericht door narva »

Hoi

In mijn vogelhok wil ik 3x een 8 watt tl lamp laten branden (8 watt vanwege de afmetingen) maar nu het probleem: evsa (voorschakelapparaat) is verkrijgbaar vanaf 18 watt. kan ik drie lampjes parallel schakelen om op bijv. een 20 watt evsa te laten branden. weet iemand hoe dit moet?

met vr. groet
Jan
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Parallel zetten zal niet werken, want als een lampje gestart is zullen de andere niet meer gaan, omdat de brandspanning van de lampjes lager is dan de ontsteekspanning.In serie zetten zou een optie zijn maar ook dan is er een probleem met starten.Om de beurt zullen de lampen proberen te starten en als het er een gelukt is zal de andere proberen te starten met de kans dat de ene die al brand weer uitgaat. je krijgt dat een knipperfestijn en dat is niet erg leuk voor de volgeltjes.Het enige dat goed werkt is toch elke lamp afzonderlijk.Kijk of je toch ergens een 8watt voorschakel app.kunt bemachtigen. GEEN 18 Watt vsa op een 8watt tl lamp wat de levensduur van het lampje is dan echt minimaal.
P.S. er zijn schakelingetjes die met een HF convertertje zo een lamje laten branden misschien is dat iets?
groeten
Mat
Plaats reactie