tempratuur indicator led

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
mega-man

tempratuur indicator led

Bericht door mega-man »

Hoi ,
Is er toevallig iemand die mij het volgende kan vertellen?

Ik wil in mijn auto een olie tempratuurs indicatie led maken,
Nu moet ik hier dus een of andere print voor maken, als de olie koud is moet de led rood zijn , als de olie warm is moet deze groen zijn.
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze print moet maken??

Groetjes Wilco :?:
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

ik denk dat je het beste een schmit-trigger kan gebruiken met een ntc of een ptc. hoe je die precies moet bouwen weet ik zo 123 niet. maar het is volgens mij niet zo heel moeilijk te realiseren. voor meer informatie over schmitt-trigger kun je hier kijken

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... hmitt.html

succes

danny
tjaa......... geen idee!!!
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Ik denk Ik denk dat je het onmogelijke vraagt :)

Maar zonder dollen, ik denk dat je een schakeling met een BC547B tor een NTC of PTC, 100K 1/4 Watt, 10k 1/4e Watt en je ledjes moet maken.

Ik heb ergens een schakeling gezien die voor Lcht dus met een LDR is gemaakt, maar bij lijkt dat je die LDR makkelijk kan vervangen voor een NTC of PTC.

Ik zal ff wat scharelen volgens mij kan ik je wel helpen (en andere leden en gasten natuurlijk ook ;) )
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Als u iets van electronica afweet kan hetvolgende u op weg zetten.

Een temperatuursvergelijkingsschakeling is te vinden het boek "301 schakelingen" blz 307 uitgegeven door Electuur

Voor uw schakeling is maar 1 temperatuursvoeler noodzakelijk.
De andere wordt gewoon vervangen door een referentiespanning die bijvoorbeeld overeenkomt met 40°C.
Omdat u een zeer grote hystreresis kan permitteren ( byvoorbeeld 20°C ) kan de terugkoppeling ( nu met een transistor ) naar de refentiespanning uitgevoerd worden met een weerstand. Hiervoor is er wel wat rekenwerk vereist.

De sturing van het relais komt te vervallen en wordt vervangen door twee rode leds + overeenkomstige weerstand geschakeld naar de massa en twee groene leds + overeenkomstige weerstand geschakeld naar de positieve voedingsspanning.
Plaats reactie