K6501

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
malcolm_j
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 18:06

K6501

Bericht door malcolm_j »

Hallo,

is er iemand die meer informatie over de velleman kit 6501 kan verschaffen eender wat is altijd welkom ook schema's enzo verder...

dank u
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit is de kit waar je met behulp van de telefoon een relais kunt schakelen klopt dit?
malcolm_j
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 18:06

K6501

Bericht door malcolm_j »

ja, dat is een telephone remote control. We moeten een kitje maken voor eindwerk en ik zou zoveel mogelijk gegevens en uitleg erover willen verzamelen dus als u mij zou kunnen verder helpen zou heel tof zijn
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het echte schema heb ik niet, wel iets wat erop lijkt en wat aan te passen is echter ik weet dat er een pic processor opzit die de dtmf die ook uit een ic komen codeert en daar een relais in kan zetten. Ik kan verder kijken of er nog meer info te vinden is.
Wil je echt die 6501 gebruiken of mag het ook iets anders zijn?
Moeten jullie zelf iets verzinnen ? want we kunnen jullie altijd iedeen geven en daarop verder borduren.
malcolm_j
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 18:06

K6501

Bericht door malcolm_j »

ja we moeten het velleman kitje in elkaar plaatsen en een volledige uitleg geven over alle stappen wat het doet volgens het schema
malcolm_j
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 18:06

K6501

Bericht door malcolm_j »

het schema heb ik wel in het boekje staan maar ik ken er niet zoveel van
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kun je mij het schemaatje mailen dan bekijk ik het en vertel je hoe alles werkt.
malcolm_j
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 18:06

schema

Bericht door malcolm_j »

hier is het schema? het zou tof zijn moest ge het mij eens allemaal kunnen uitleggen sommige dingen snap ik wel maar andere...
Bijlagen
schema K6501
schema K6501
Scan0001.jpg (69.63 KiB) 18665 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

hier bij een verhaaltje.
Wanneer je iets ekstra's wil weten van een klein stukje uit het schema vertel dat dan dan licht ik er dat stukje wel even uit.

De telefoonlijn wordt aangesloten op de klemmen AenB .De vdr zorgt voor een beveiliging op overspanning.
Wanneer er een belsignaal binnenkomt gaat dit via de schakeling c17,r38,ic1 zd4,5 en D2.De optocouper die voor een nette
scheiding zorgt brengt dit signaal naar de micro processor ic3. Hierin wordt het signaal gedetecteerd en geteld.
Afhankelijk van de stand van schakelaar wordt er tot 3 of tot 8 geteld.
Wanneer het juiste aantal bereikt is komt RY 1 in deze zorgt ervoor dat nu de telefoonlijn op de DTMF decoder wordt aangesloten. De gelijkrichtbrug d11-14 en r32 t7 zd4 c13 en r31 komen no ook op de telefoon lijn.
Dit is een stroombron en die zorgt ervoor dat de lijn een dusdanige belastinge heeft zodat de lijn blijft behouden.
De microprocessor geeft nu aan de luisteraar de toestand van de schakeling door.
Dit gebeurt via de RC2 uitgang van de microprocessor r3 t2 enz. hier wordt een paar toontjes opgewekt en door gestuurd.
Wanneer dit gebeurd is kunnen nieuwe opdrachten naar de unit gestuurd worden.
Door op telefoon de juiste toetsen in te drukken gaan er DTMF toontjes de telefoon lijn op en koomen ook IC 2 binnen.
Dit ic kan die DTMF signalen decoderen en omzetten naar een binaire code die op de O1 tot en met O4 van IC2 komen te staan.
Wanneer er een juiste code is ontvangen komt op pen 15 van ic2 een pos. signaal.
Dit ziet de microprocessor ic3 en leest de code uit via RC3 tot en met RC6 (ic3).
Hierdoor kunnen dan de uitgangs relais mee worden bedient.
Wanneer er 20 sec niks meer binnen komt dan laat de micirprocessor RY 1 weer afvallen en de verbinding met de telefoonlijn wordt weer verbroken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten,
Mat
malcolm_j
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 18:06

k6501

Bericht door malcolm_j »

hier ben ik al een heel stuk verder mee, bedankt
als ik nog iets zou willen laat ik nog wel iets horen..
bedankt
malcolm_j
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 18:06

k6501

Bericht door malcolm_j »

Ik zou nog willen weten eigenlijk waarvoor juist het kristal dient op de uitgangen 7 en 8 op IC 2
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit kristal is nodig om de interne oscillator op de juiste frequentie te zetten zodat de DTMF decoder de juiste frequenties kan detecteren.
Wanneer deze frequentie anders is dan zijn ook de te onderzoeken freuenties anders, zelfs niet meer te vinden wanneer deze frequentie teveel afwijkt.
Tevens gebruiken ze ook deze frequentie om de microprocessor te klokken. zo heb je twee viegen in een klap.
Plaats reactie