printplaatje etsen/boren

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

printplaatje etsen/boren

Bericht door flYIng santA Claus »

Zoals ik in de vorige topic al heb gezegd ben ik bezig met het maken van een effecten pedaal voor gitaar.

Hier staal alle informatie over het effect: http://www.generalguitargadgets.com/v2/ ... e&SubMenu=

Ik ga dit pedaaltje maken op een printplaat die ik nog moet etsen, nu vroeg ik mij wat dingen af waarvan ik hoop dat er hier iemand is die mij aan een antwoord kan helpen.

Ik wil de ets maken met behulp van zo'n speciale stift.

- Wat is de handigste manier dit plaatje: Afbeelding
op het printplaatje te tekenen (en moet het nog gespiegeld worden)

- Wanneer (voor/na het etsen/tekenen) en hoe (van welke kant en met wat voor boor) moet ik de gaatjes in het printplaatje maken

alvast bedankt!

Melle
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt met een speciale watervaste viltstift inderdaad sporen op een prontplaatje tekenen en dan etsen.
Teken ze zo op de print dat de onderdelen aan de onderdelen zijde goed terecht komen en niet gespiegeld.
Wanneer je dan klaar bent en ge-etst hebt. de print goed hebt afgespeld en gedroogd dan boor je de gaatjes.
Zoals ik nu naar de printtekening kijk zul je hem nog moeten spiegelen om aan de spoorzijde een goed patroon te krijgen.
succes ermee
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door geert »

En om te boren moet je een boortje van 1 mm gebruiken, boor vanaf de onderkant (spoorzijde).
Dan kan je namelijk netjes op de goede plek boren.
Als er onderdelen bij zitten met iets dikkere pootjes werkt 1,2 mm vaak goed.
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

Bericht door flYIng santA Claus »

Okay, bedankt voor de reacties, ik ga m'n best doen!

Melle
Plaats reactie