Zenuwspiraal "deluxe"

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Koen

Zenuwspiraal "deluxe"

Bericht door Koen »

Hallo, ik ben 13 en het lijkt me leuk om een keer iets te solderen.
Heb een starters pakket gekocht (soldeerbout, tin en een bouwpakketje),
nu wil ik een zenuwspiraal "deluxe" (z'n ding waarbij je een stokje met ringetje door een parcours moet leiden) bouwen.

Als het stokje het parcours ongeveer 15 seconden heeft aangeraakt, gaat de buzzer + led branden. Dit moet toch dmv een condensator :?: hoe "groot" moet die condensator dan zijn :?: :?:

De stroom wordt geleverd door een 9v batterij.

Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!
Koen

Zenuwspiraal deluxe

Bericht door Koen »

Muizeke, bedankt voor de reactie, maar het is niet wat ik bedoel.

Er gaat in mijn plan een buzzer af zodra het ringetje contact maakt met de spiraal.

Maar ik wil ook een soort Game Over signaal.
Daarmee bedoel ik: als er in totaal 10 (was 15, is beetje te lang) seconden lang stroom er door heen is gegaan, en (ook als het een tijdje goed is gedaan maar dan weer fout wordt gemaakt) buzzer 2 afgaat en een LEDje gaat branden.

Alvast bedankt.

Koen
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Z E N U W S P I R A A L D E L U X E

Doelstelling
Het alarm ( buzzer + led ) moet afgaan als de voeler het spiraal raakt
Het alarm moet afgaan als de speler het eindpunt niet bereikt binnen de opgelegde tijdspanne

Werkingsvoorwaarden
Voedingsspanning: batterij 9V
In rusttoestand ( aan het begin en het einde van de spiraal ) moet de voeler in contact zijn met de voedingsspanning
De spiraal zelf wordt verbonden met de massa.

Werking ( zie schema )
De opamp is geschakeld als ? LAAG NIVEAU VINDER (low level detector)? en daarom zal zijn uitgang (pin1) hoog (7V) zijn indien Vpin+ > Vpin-.
Dus het alarm zal afgaan indien de condensatorspanning (Vpin-) lager is dan 0,8V ( dit is de referentiespanning aan pin+ die bepaald wordt door de weerstanden R1 en R2 )

Voor de voeler in rusttoestand is Vpin- gelijk aan 9V, dus is er geen alarm.
Gedurende het spel is de voeler vrij en zal de condensator langs de weerstand R3 afladen. Indien de speler het eindpunt ( contact met 9V ) niet bereikt voor dat de condensatorspanning gedaald is tot 0,8V dan gaat het alarm af. De spelerstijd kan ingesteld worden met de potentiometer R3. Er is bewust gekozen voor een grote weerstand en een kleine capaciteit omwille van de zeer kortstondige kortsluitingen.
Als de speler met de voeler de spiraal ( verbonden met de massa ) raakt wordt Vpin- gelijk aan 0V en het alarm zal afgaan.


LM358Pin1 = UIT
Pin2=-
Pin3=+
Pin4=massa
Pin8=9V





Sorry, de tekening werd niet geplakt. Ik stuur ze door naar de webmaster
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

De tekening is nu online:
Afbeelding
Veel succes ermee!!!
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Re: Zenuwspiraal "deluxe"

Bericht door Bert »

Inmiddels is deze schakeling te bewonderen op: http://www.schakelingenonline.nl/nl/sch ... rsen/5.htm

Iedereen bedankt voor het reageren :P
Plaats reactie