Hulp gevraagd met ruisonderbrekingsschakeling voor portofoon

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
DaSuperGrover
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 apr 2004, 15:33

Hulp gevraagd met ruisonderbrekingsschakeling voor portofoon

Bericht door DaSuperGrover »

Hallo,

ik ben een fervent motorrijder, die weing (lees geen) verstand heeft van elektronica. Ik heb voor op de motor 2 portofoons gekocht met bijbehorende headsets.

Dit werkt zeer goed, tot ongeveer 80 km/h. Daarboven blijkt de opgevangen ruis door de microfoon te groot te zijn, om er aan de ontvanger kant nog iets van te verstaan.
Via internet ben ik bij de site van hennie van eldijk terecht gekomen. Hij heeft een schakeling bedacht, waarbij een extra microfoon wordt geplaats, naast de mond. Het principe werkt als volgt:

Microfoon 1 neemt spraak en ruis op
Microfoon 2 neemt alleen ruis op

Door signaal 1 en 2 van elkaar af te trekken blijft alleen de spraak over.

Er zijn erg veel lovende recensies over, dus ik zou dit ook op mijn portofoons willen hebben. Nu komt echter het probleem, ik kan zelf zoiets niet in elkaar zetten, laat staan mooi inbouwen. Het testen op de motor zal me nog wel lukken :lol:

Kan (en wil) iemand in de buurt van Hilversum me hier mee helpen ? Kosten voor de onderdelen plus een kleine vergoeding is geen probleem.

Check de onderstaande links voor de schema's, die iets afwijken van die van Hennie van Eldijk, deze schema's zijn al voor de inbouw in een portofoon.

De schema's in PDF
begeleidend schrijven


Groeten,

DaSuperGrover
Bijlagen
portofoon.zip
Schema's
(32.57 KiB) 343 keer gedownload
pmr446.zip
Begeleidend schrijven
(1017 Bytes) 392 keer gedownload
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Voor mij is het te ver.
Maar als niemand je kan helpen wil ik wel een print maken waar dan
alles al opzit.
Dan hoef je alleen nog maar de microfoons en de hoofdtelefoon aan te sluiten en de zaak nog in een kastje te plaatsen.
Maar met deze hulp leer je het minste.
Plaats reactie