2 laags printplaat ervaringen

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
japie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 0:42
Contacteer:

2 laags printplaat ervaringen

Bericht door japie »

Hallo,

Heeft er iemand tips m.b.t. het maken van dubbellaags printplaten?

Ik loop tegen een tweetal problemen aan;
Allereerst met het belichten, momenteel boor ik een paar gaatjes om de transparant op beidde zijden netjes te positioneren, maar vroeg me af of iemand hier een makkelijk truukje/hulpmiddel voor heeft.
Ten tweede het solderen, "standaard" onderdelen aan 2 kanten solderen gaat wel, echter bij IC's is het een beetje lastig om onder het voetje te solderen, zijn hier misschien hulpmiddelen voor? (tin-busjes of zo)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Daar zijn inderdaad tinhulsjes voor verkrijgbaar in allerlei diameters, die een voor een erin gezet worden met een speciaal gereedschapje.
Ik heb ooit iemand daarmee zien werken en het was via Farnell besteld. Daar ik geen catalogus heb van die firma kan ik er verder niks over zeggen hoe het heet enz.
Ga eens op hun website kijken bij gereedschappen of hulpmiddellen of zo.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
japie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 0:42
Contacteer:

Bericht door japie »

Mat Janssen schreef: Ik heb ooit iemand daarmee zien werken en het was via Farnell besteld.
Dat klinkt goed maar kon bij Farnell zo gauw niets vinden maar weet in ieder geval dat het bestaat.

Heb ik wel een aanvullende vraag; Ik zoek handige kleine connectoren zoals de stroom-aansluiting op een 3,5" floppy, zijn die er ook in 2 of 3 pool en hoe heten die?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

dat zijn molex connectoren
japie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 0:42
Contacteer:

Bericht door japie »

stynus schreef:dat zijn molex connectoren
Hartstikke bedankt, ga ik maar eens bij DIL neuzen...
HouthooftOlivier
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 2 mar 2007, 21:16

Bericht door HouthooftOlivier »

plak de 2 transparaten op elkaar in de juiste possitie met tape aan zijkant. Enkel aan 3 zijden. Zo bekom je een gelijk een zakje. schuif de print er in. Dit is alles ! Dit werkt 9 op de 10 keer. Heb het zelf ook al gedaan.
japie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 0:42
Contacteer:

Bericht door japie »

HouthooftOlivier schreef:plak de 2 transparaten op elkaar in de juiste possitie met tape aan zijkant. Enkel aan 3 zijden. Zo bekom je een gelijk een zakje. schuif de print er in. Dit is alles ! Dit werkt 9 op de 10 keer. Heb het zelf ook al gedaan.
Das een goeie tip, ga ik de volgende keer zeker proberen :D
elmowww
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 7 sep 2007, 23:26
Locatie: Veldhoven. .
Contacteer:

Bericht door elmowww »

Ik heb wel ervaren dat je de 2 sheets maar aan 1 zijde met elkaar moet vastplakken. Want tijdens het belichten stijgt de temperatuur en krijg je hele kleine kreukels in het kalkpapier (als je dat gebruikt tenmisnte).

Voor het doormetalliseren kan je speciale hulsjes + apparaten ervoor kopen, maar dan ben je 300 euri kwijt.

Je hebt het over IC`s: gebruik IC voetjes met gedraaide ennetjes: die kan je van de top-layer ook nog solderen. Zijn wel iets duurder maar gaat ok!
japie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 0:42
Contacteer:

Bericht door japie »

De print is al af maar in ieder geval bedankt voor je tips, ik heb de print met een laserprinter op transparant gezet dus geen kreuken.
Plaats reactie