Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Hulp gevraagd met ruisonderbrekingsschakeling voor portofoon

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> HF
Auteur Bericht
DaSuperGrover

BerichtGeplaatst: Di 13 Apr 2004, 21:54    Onderwerp: Hulp gevraagd met ruisonderbrekingsschakeling voor portofoon Reageer met quote

Hallo,

ik ben een fervent motorrijder, die weing (lees geen) verstand heeft van elektronica. Ik heb voor op de motor 2 portofoons gekocht met bijbehorende headsets.

Dit werkt zeer goed, tot ongeveer 80 km/h. Daarboven blijkt de opgevangen ruis door de microfoon te groot te zijn, om er aan de ontvanger kant nog iets van te verstaan.
Via internet ben ik bij de site van hennie van eldijk terecht gekomen. Hij heeft een schakeling bedacht, waarbij een extra microfoon wordt geplaats, naast de mond. Het principe werkt als volgt:

Microfoon 1 neemt spraak en ruis op
Microfoon 2 neemt alleen ruis op

Door signaal 1 en 2 van elkaar af te trekken blijft alleen de spraak over.

Er zijn erg veel lovende recensies over, dus ik zou dit ook op mijn portofoons willen hebben. Nu komt echter het probleem, ik kan zelf zoiets niet in elkaar zetten, laat staan mooi inbouwen. Het testen op de motor zal me nog wel lukken Laughing

Kan (en wil) iemand in de buurt van Hilversum me hier mee helpen ? Kosten voor de onderdelen plus een kleine vergoeding is geen probleem.

Check de onderstaande links voor de schema's, die iets afwijken van die van Hennie van Eldijk, deze schema's zijn al voor de inbouw in een portofoon.

De schema's in PDF
begeleidend schrijven

Groeten,

DaSuperGrover

Ja, het is nu een dubbele post in GEZOCHT en HF, maar één reactie leek me wat weinig met 356 gebruikers Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Do 15 Apr 2004, 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt erop dat niemand bij jou in de buurt woont die dit forum leest.
Een beetje reclame maken helpt misschien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> HF Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: