Probleem met stereo...

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
acheron
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 7 mar 2004, 17:43
Locatie: Gent

Probleem met stereo...

Bericht door acheron »

Hallo,

Mijn mini-keten (Sony MHC-RG33) geeft soms geen geluid aan 1 kant, als ik er een tik op geef doet hij het meestal weer.
Dit is wsl al een tijdje zo. Ik zit meestal dicht bij die box die het wel doet dus bij laag volume merk ik het niet snel als de andere uitvalt.

Ik heb hem opengemaakt maar nu is het heel moeilijk om te ontdekken wat er precies mis is. Ik wikkel wat aan alle componnenten op de powertrap ( het is met een versterker IC) maar soms begint hij vanzelf weer te spelen ook als ik er niet op tik en het wikkelen en experimenteren heeft geen succes.

Ik heb er al lang spijt van dat ik die gekocht heb, de cd speler heeft eigenlijk bijna nooit perfect gewerkt. Bij het eerste nr van de cd haperde hij al veel na een half jaar. Ik heb hem daarvoor binnen gebracht tijdens de garantie en er zit een nieuwe laser in, hij durft echter nog wel eens haperen.
Waarschijnlijk is er bij het transport naar Sony, of bij het vervangen van de laser ergens iets losgeraakt waardoor ik nu soms geen geluid meer krijg uit de rechtse uitgang.
Van het ene gehaper naar het andere dus :(

Volgens mij klinkt die kant die soms hapert doffer dan de andere kant, dat gehaper zal wel slecht zijn voor dat versterker-IC. (of zijn er andere componenten die afzien? elco's?)

En nu mijn vragen... weet iemand raad? tips?
Kan ik een schema vinden van deze mini-keten?
Ik vond enkel een site waarop je de user manual kunt kopen en de email-adressen op de site's van Sony werken niet.

groeten
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Schema heb ik niet.Maar misschien wel een hint.
Als op componenten tikken niet help kan het zijn dat er een keuze schakelaartje af en toe geen goed kontakt maakt. De volume potmeter kan ook slecht kontakt intern maken of vies zijn. Luidspreker aansluiting gekontroleerd?
Wordt er niet iets in het apparaat erg warm? dit kan ookleiden tot stilte.
Wanneer mij nog iets invalt dat vertel ik het wel, en ik zal voor het schema ook eens opzoek gaan.
acheron
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 7 mar 2004, 17:43
Locatie: Gent

Bericht door acheron »

bedankt vr de snelle reactie...

Alles is met elektronica geregeld en enkele relais dus nergens schakelaars. De volumeregeling werkt ook goed.
Ik dacht ook eerst dat het aan de luidsprekeraansluiting lag maar die is nu vertind en ik heb die box die bij me staat op het R-kanaal aangesloten zodat ik het hoor als hij hapert en dan tik ik hier en daar...
Tikken op de hele print heeft wel effect maar er zitten wel heel veel componenten op...
Als ik een schema zou hebben zou ik eventueel kunnen zoeken waar ik kan meten vb om te zien of de powetrap geluid krijgt of als er iets mis is in het audio block ervoor.

edit: ivm warmteontwikkeling... nu speelt hij weer en met tikken kan ik hem niet doen haperen dus ik heb hem eens een tijdje luider gezet (om hem op te warmen) maar het geluid blijft goed.

alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door acheron op wo 28 apr 2004, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door geert »

Als tikken op de print helpt zou het kunnen zijn dat er een weerstand of transistor (eindtrap) is losgesmolten.
Ik heb het zelf ook een keer gehad: ik zou de onderkant van de print eens onderzoeken op slechte soldeerpunten.
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
acheron
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 7 mar 2004, 17:43
Locatie: Gent

Bericht door acheron »

Ik heb nog wat gezocht naar een schema en het is eigenlijk een
HCD-RG33 dit is het europese model maar ik vind vr gn van beiden een schema.

Ondertussen ben ik al de hele tijd naar muziek aan het luisteren zonder haperingen dus dan kan ik niet verderzoeken.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Misschien toch iets met de relais contakten geweest en door het gewurm zijn ze weer een beedje schoner?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
acheron
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 7 mar 2004, 17:43
Locatie: Gent

Bericht door acheron »

en ja hoor.... Mat heeft het goed geraden! :D

de schuldige-> http://www.mbmags.com/Item.asp?ID=153&ItemID=2033

Dit relais staat net bij de luidsprekeruitgangen.
Nu moet ik eerst nog zo'n relais vinden en dit liefst in Belgie en dan moet ik het nog kunnen vervangen ook. Zo'n midi-keten haal je niet zo gemakkelijk uit elkaar :s
Ik kan nu enkel goed aan de achterkant van die print en als ik de contacten met draadjes doorverbind speelt hij goed.

Wel erg jammer dat dit relais zo snel stukging: 1,5jaar twee keer aan en uit per dag en mijn stereo staat nooit luider dan 1/3 dus de stroom is niet zo groot.

Nu nog 1 vraag hierover, nu heb ik dus die relaisuitgangen kortgesloten maar ik heb mijn stereo nog niet uitgezet.
Kan het kwaad? Zou ik een erge 'plop' krijgen in mijn boxen?
Meestal staat het volume op 5 (van de 32) dus ik veronderstel dat die plop dan klein zal zijn.
Dus mag ik die uitgangen kortsluiten en mijn versterker aan en uitdoen (op laag volume).

Ik vraag toch liever eerst wat raad voor ik iets verknoei!

Op lange termijn wil ik natuurlijk dat relais vernieuwen maar nu lijkt het beter om die uitgang door te verbinden aangezien het constant in en uitschakelen van die luidspreker ook niet goed is voor de versterker.

Bedankt voor de tips Mat ! ! ! !
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor,
Bij een zacht volume zal de knal wel meevallen.
Bij de meeste versterkers zit er geen relais in de uitgang.
Ik denk dat deze erinzit als beveiliging voor eventueel gelijkstroom door de speakers.
Sluit ze kort totdat je een nieuw relais hebt en dan de kortsluiting weer verwijderen.
Zoeen relais vond je wel bij conrad of farnell hoor.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie