Uitdaging ?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
P.Theunissen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 mei 2004, 21:40

Uitdaging ?

Bericht door P.Theunissen »

Hallo,
Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Peter Theunissen en ik weet niks van verlichting, maar wel van vliegeren. Nu wil ik voor een nacht vlieger show een van mijn vliegers gaan verlichten.
Ik heb echter geen idee wat kan en hoe dat moet.
Kunnen en willen jullie mij helpen.
Ik heb wel al een beetje rond gevraagd , maar kom dan niet verder dan knipperrende ledjes.
Wat ik eigenlijk wil is een mooi verlichte vlieger waar ik de kleuren onder het vliegeren kan veranderen. bijv rood wit groen en blauw.
Het is een 4 lijns vlieger waar volgens mij 4 voedings draden langs zouden moeten kunnen, zodat de voedingsbron niet mee de lucht in hoeft, maar dat moet nog blijken
Ik heb echter 2 handvaten in mijn hand en alleen mijn duimen ter
beschikking voor schakelaars.
Ook spreekt natuurlijk het gewicht een rol.
Bijgevoegd een foto van de vlieger, maar dan in de kleuren goud en bruin.
Afbeelding
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Ik denk dat dit niet echt optimaal is om te gebruiken, maar misschien heb je er iets aan: http://www.schakelingenonline.nl/nl/sch ... rsen/4.htm
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er zijn tegenwoordig high efficiency leds die erg veel licht geven in rood, blauw, wit ,geel en groen.
Wanneer jou vlieger van licht gevend stof is dan kan zo een led via een zijkant het lichtgevende doek verlichten.
en via 4 draden kun je die leds aansturen. een draad is de gemeenschappelijke die drie andere kun je dan gebruiken om kleuren te schakelen (6 mogelijkheden).
Misschien een idee?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

misschien een paar RGB leds met een controller??? rainbow effect...
P.Theunissen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 mei 2004, 21:40

Bericht door P.Theunissen »

mat janssen schreef:Er zijn tegenwoordig high efficiency leds die erg veel licht geven in rood, blauw, wit ,geel en groen.
Wanneer jou vlieger van licht gevend stof is dan kan zo een led via een zijkant het lichtgevende doek verlichten.
en via 4 draden kun je die leds aansturen. een draad is de gemeenschappelijke die drie andere kun je dan gebruiken om kleuren te schakelen (6 mogelijkheden).
Misschien een idee?
Klink goed, maar was de bedoeling de ledjes in door de stof te prikken en dan aan te sluiten, de vlieger hoef je niet te zien.
Ik heb nog eens verder gedacht en zal dat eens op een tekening zetten.
Mogen jullie erop schieten. Wat wel en niet kan.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee,. geen gaatjes in het doek prikken maar erop of erlangs laten schijnen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

mat janssen schreef:Nee,. geen gaatjes in het doek prikken maar erop of erlangs laten schijnen.

nou met zo'n luxeon star kom je wel als meest verlichte vlieger naar voren 8)
P.Theunissen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 mei 2004, 21:40

Bericht door P.Theunissen »

P.Theunissen schreef:
mat janssen schreef:Er zijn tegenwoordig high efficiency leds die erg veel licht geven in rood, blauw, wit ,geel en groen.
Wanneer jou vlieger van licht gevend stof is dan kan zo een led via een zijkant het lichtgevende doek verlichten.
en via 4 draden kun je die leds aansturen. een draad is de gemeenschappelijke die drie andere kun je dan gebruiken om kleuren te schakelen (6 mogelijkheden).
Misschien een idee?
Klink goed, maar was de bedoeling de ledjes in door de stof te prikken en dan aan te sluiten, de vlieger hoef je niet te zien.
Ik heb nog eens verder gedacht en zal dat eens op een tekening zetten.
Mogen jullie erop schieten. Wat wel en niet kan.
Hier is de tekening
Afbeelding

De lijnen van handvaten naar vlieger zijn 20 meter max.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik hoef hier niet op te schieten.
Dit moet mogelijk zijn. Alleen jij moet wel weten hoe jij die led's in het stof vast maakt zonder dat het stof gaat scheuren.
wanneer je die led's door het stof heen prikt. ben je dan niet bang dat de krachtige wind deze zwakke plekjes niet vindt en dan pats weg vlieger!!
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
P.Theunissen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 mei 2004, 21:40

Bericht door P.Theunissen »

mat janssen schreef:Ik hoef hier niet op te schieten.
Dit moet mogelijk zijn. Alleen jij moet wel weten hoe jij die led's in het stof vast maakt zonder dat het stof gaat scheuren.
wanneer je die led's door het stof heen prikt. ben je dan niet bang dat de krachtige wind deze zwakke plekjes niet vindt en dan pats weg vlieger!!
Ik brand er gaatjes in dan gaat het niet rafelen of scheuren. Dan de ledjes erin en als laatste plak ik aan de achterkant alles vast met duktape.
Alles geisoleerd en de vlieger is weer winddicht.
Inmiddels een test gedaan. Ledjes is gelukt. 0.1 mm2 kabel in de modelwinkel gehaald. Moet nu het voedings probleem oplossen, maar heb nog een een oude oplaadbare accu 12 v liggen van een electrische schroeven draaier. En de schakelaars moet ik nog in mijn handvaten gaan verwerken.
Ik wil jullie bedanken voor de tips en de links.
Mocht ik vast komen te zitten dan laat ik wel weer wat horen.

Peter
Plaats reactie