hoe maak je een veldradio

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
reddoor
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 16:57

hoe maak je een veldradio

Bericht door reddoor »

Ik ben op zoek naar schema's (en evt hulp) voor het maken van een ZO EENVOUDIG MOGELIJKE veldradio op iets van 12 volt, met een niet al te grote antenne (1 meter ofzo) en het liefst op een beetje legale of niet al te makkelijk te peilen golflengte. Het bereik moet ongeveer 2 - 3 km zijn (ver buiten de bebouwde kom zal hier gebruik van gemaakt worden)

door 2 (of meer) van deze apparaten te bouwen wil ik een soort goedkope "portofoons" creeren. Voor de fun wil ik er een soort van vietnam-oorlog look-alike veldradio van maken met een telefoonhoorn voor mic en speaker. afmetingen zijn dus niet echt belangrijk
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

zender:
http://w1.859.telia.com/~u85920178/tx/5watttx.htm

misschien is het handig om een frequentie band te kiezen, wil je FM of AM modulatie enzovoort dan gaat het schema zoeken makkelijker...
reddoor
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 16:57

Bericht door reddoor »

RiPKiP schreef:zender:
http://w1.859.telia.com/~u85920178/tx/5watttx.htm

misschien is het handig om een frequentie band te kiezen, wil je FM of AM modulatie enzovoort dan gaat het schema zoeken makkelijker...
Zenden op FM of AM is allemaal prima, zolang ik maar op een leeg stukje van de band kan zenden.

Als ik het goed begrijp geeft het bovenstaande schema, alleen een golf van een aantal MHZ (afhankelijk van de gebruikte componenten) Maar verder wordt er door deze golf geen signaal mee gedragen, of zie ik dat nou verkeerd???
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Klopt inderdaad deze zender zendt alleen maar een draaggolf uit.
Ik denk dat RIPKIP je even iets wilde laten zien wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn.
Wanneer ik jouw verhaal lees en ze zouden aan mij vragen om zo iets te maken dan zou ik het volgende doen:

Ik kocht 2 walkytalkies bracht de microfoon , de luidspreker en de zend/ontvang knop naar de hoorn.
De walkytalkies van het 27 MHz type (conrad boek)
Monteerde een ander kristal in de zender en ontvanger zodat ik een kanaal had wat niet bezet was en ging zo aan de slag.
Dit omdat je toch maar een paar km wil zenden.Hierdoor stoor je toch niemand mee op deze manier.

Het maken van een ontvanger is nl. veel meer werk dan van een zender.
De prijs is laag (van een gekocht ding) en als je zelf iets maakt kastje moet kopen,boren enz enz ben je veel duurder uit omdat de losse componenten waarvan jij er maar een paar nodig hebt veel duurder zijn dan als jij producent bent van dit soort dingen, want dan kun je inkopen tegen erg lage prijzen omdat je er 1000 den nodig hebt.
Tevens als je geen ervaring hebt in het maken van HF schakelingen maak je het jezelf zo lastig om de zaak goed voor elkaar te krijgen.
Maar als je tijde en geld genoeg hebt dan zijn er nog legio mogenlijkheden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
reddoor
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 16:57

Bericht door reddoor »

Ik heb thuis op zolder nog een een oude stereotoren staan (tuner/versterker/lp-speler/cassettedek) Er zijn een aantal onderdelen van kapot en (laten )repareren komt er toch niet van dus ik kan daar wel veel onderdelen uithalen, waardoor het volgens mij al betaalbaar wordt.

Ik zie dit zowiezo als hobby project dus tijd is geen probleem en wat het maken van behuizingen ed. aan gaat ben ik nogal handig dus dat zal ook geen probleem zijn

eigenlijk is alleen het schema (met wat uitleg) het enige wat ik mis.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wij zullen voor jouw eens op zoek gaan.
Maar ik moet je wel mededelen dat onderdelen voor een zender en ontvanger bijna nooit gebruikt zijn geweest om een versterker/tapedeck/pickup mee te maken.
En de tuner die erin zit heeft net niet die componenten die wij nodig hebben.
Er zal toch het een en het ander gekocht moeten worden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb voor jou wat bij elkaar gezocht.
een fm en eem am zender en een fm en een am ontvanger.
Kijk maar of je hier iets mee kunt.
Bijlagen
zend_ontv.zip
(38.23 KiB) 994 keer gedownload
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
reddoor
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 16:57

Bericht door reddoor »

Ik neem aan dat ontvanger1.gif en receiver2.gif voor de FM band zijn?

Het kristal (7Mhz) wat in receiver2.gif zit verwerkt zorgt voor een vaste zendfrequentie nietwaar? mocht ik de frequentie dan willen wijzigen, dan zal ik een ander kristal moeten installeren, toch?

en wat is ongeveer het zendbereik van deze schakelingen?

verder alvast hartstikke bedankt ik denk wel dat ik hier mee aan de slag kan en als er vragen zijn dan neem ik aan dat ik ze hier kan blijven stellen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De zender en ontvanger 1 zijn FM
De zender en ontvanger 2 zijn AM.

Ander kristal geeft een ander kanaal, dat is juist.

Het bereik van die dingen is in de open vlakte 10 Km en in de bebouwde kom enkele Km's.

Ja. natuurlijk kun je hier altijd terecht, daar zijn we voor!
succes ermee
Mat.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie