hoge tonen filter

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
thecobra
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 22:06

hoge tonen filter

Bericht door thecobra »

Hallo,

Ik vroeg mij af welke condensator ik moet plaatsen over de standaardluidsprekers van mijn wagen om deze nog enkel als tweeters te laten fungeren?
Hopelijk weet iemand hier een goede waarde voor.

Alvast bedankt
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Kijk eens hier:
http://www.12vhifi.nl/filters.html

Op deze site is het mogelijk alles uit te rekenen wat met filters te maken heeft, geef een frequentie op en er komt een component waarde uit!

Stel je hebt een 4 Ohm tweeter en deze wil je op 1000hz filteren dan moet je een condensator nemen van 39.75 uF LET OP je moet wel alle waardes invullen dus bij het eerste schema ook de impandatie van de woofer maar dit heeft geen effect op de uitkomst waarde van je tweeter
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Geen condensator parallel over de luidspreker maar in serie met de luidspreker.
De impedantie van een condansator wordt nl lager naarmate de frequentie stijgt.
Bij het par. zetten aan een speaker sluit je de hoge tonen kort en hoor je die dus niet.
Dus in serie Bij lage freq. heeft die cond. een hoge imp. en hoor je dus niks en bij een hoge freq. heeft de cond. een lage imp. en hoor je de hoge tonen we.
De formule van de imp. van een cond. is 1/2pi f c
Je kunt het dus zelf bepalen waar je de speaker laat beginnen met de muziek want je weet de imp. van die speaker.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Bij de

Code: Selecteer alles

2-weg eerste orde 6dB/octaaf
Staat hij ook in serie...
thecobra
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 22:06

Bericht door thecobra »

bedankt voor de reacties

Ik ga een condensator steken van +/- 40µF, dwz kantelfrequentie is 1kHz
thecobra
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 22:06

Bericht door thecobra »

Ik heb even gezocht tussen mijn elektronicavoorraad en hierin heb ik nog twee condensators gevonden van de juiste capaciteit.
Maar dit zijn wel elco's.

Mag ik die gebruiken in deze toepassing en zoja waar sluit ik dan de + en - klem aan, de uitgang voor de luidspreker heeft wel een + en een - aanduiding, maar de spanning die over de luidspreker staat is toch zuiver een wisselspanning?
Hoeveel spanning moeten deze elco's minimum hebben (max spanning)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee, je mag geen elco's gebruiken. Dit omdat de spanning die naar een luidspreker gaat wisselspanning is.
De plus op een luidspreker staat er op wanneer de spanning positief is die aangeboden is gaat de conus van de luidspreker naar buiten.
Dit is gedaan wanneer er meerdere luidsprekers aangesloten worden op het zelfde circuit dat alle luidsprekers tegelijk naar voren gaan en naar achteren (gelijke fase) heet dit.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie