Adapter aansluiting

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

Adapter aansluiting

Bericht door flYIng santA Claus »

Ik ben bezig met het maken van een gitaareffect. Op een schema dat ik er voor gevonden heb zit echter geen aansluiting voor een adapter, alleen voor een batterij. Ik speel zelf thuis liever met adapter om batterijen te besparen. Is er iemand die me kan vertellen of en waarop ik een adapter aan kan sluiten?
Het gaat om het volgende effect:
Afbeelding

alvast bedankt, Melle
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Op de plaats van de 9 volts batterij kan een netadapter komen.
Maar. Dit moet wel een goed afgevlakte en ontstoorde zijn anders bromt hij en dit zal niet de bedoelling zijn.
Probeer er een en kijk of hij "stil" is anders het een en ander aanpassen.
Kwaliteit van trafotje in de adaptor is ook belangrijk i.v.m. magnetische storingen.
Succes met zoeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

Bericht door flYIng santA Claus »

okay, ik heb toch nog wat vragen,

op de aansluiting voor de adapter zitten 3 aansluitingen, waar gaat de 3e heen?

Hoe kan ik zien welk lipje op de input en output waar op aansluiten? Het zit wel allemaal netjes in een stukje plastic weggewerkt maar daar wordt het voor iemand die het alleen met domme logica moet doen niet makkelijker van :)
Hetzelfde geld trouwens ook voor de adapter aansluiting

Bedankt! Melle
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Van die 3 aansluitingen op jou adapter begrijp ik niet want ik zie hier bij mij thuis jou adapter niet. Dus eerst een foto maken en dan de vraag opnieuw stellen.
Sorrie maar het verhaal over die lipjes begrijp ik ook niet.
Graag zo vertellen dat ik hebt begrijpend kan lezen.
Lees a.u.b zelf eens wat er precies staat gescheven Ik snap het niet erg.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

Bericht door flYIng santA Claus »

hehe, okay, eerst die adapteraansluiting dan maar
Ik heb de onderdelen voor het effect gekocht waaronder ook zo'n DC Jack waar je de adapter op aan kunt sluiten. Als antwoord op mijn eerste vraag zei U dat ik deze gewoon op de plaats van de batterij in de tekening aan kan sluiten. Dit zou beteken dat ik twee draden op de DC Jack aan zou moeten sluiten, maar er zitten drie aansluitpunten op.

Daar komt ook meteen mijn tweede vraag. Welke van die drie aansluitpunten is wat. Ik denk +, - en aarde? Ik weet dat + en - bepaald wordt door de polariteit van de adapter, maar door de 3e aansluiting kan ik niet beredeneren hoe het in elkaar zit.

Hetzelfde probleem heb ik met de input en output. De output is mono en heeft maar twee aansluitingen, daar kom in nog wel uit, maar de input heeft er maar liefst vier waarvan drie aangesloten moeten worden. Ik begrijp dat dit voor u moeilijk te begrijpen en evt ook uit te leggen zal zijn.

Zoals u wel zult begrijpen, ik heb er geen verstand van en hoop het zo wat meer te krijgen :D

Wat een supersnelle reacties trouwens!
Bedankt!
Melle
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kun jij een fototje maken van die plug of een beetje na tekenen want het is voor mij nog steeds abrakadabra.
Misschien staat er tekst op de dc adapter. laat mij die dan ook eens lezen!
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
flYIng santA Claus
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 dec 2002, 20:07
Locatie: Erica

Bericht door flYIng santA Claus »

Ik heb geprobeert er fotos van te maken, niet echt gelukt. (Ik kan niet echt overweg met camera's die zichzelf scherp stellen) De beste resultaten zal ik toch maar posten.

De stereo plug: Ik heb nog eens goed gekeken, en op het plaatje aangegeven waar de aansluiting (aan de zijkanten) aan de binnenkant zit.
Volgens komt wat ik rood aanggeven heb tegen het bovenste deel van de plug aan en wat ik geel heb aangegeven tegen het onderste deel. De twee groene aansluitingen zullen daan wel naar de "ring" gaan (zoiets lijkt het me als ik naar het plaatje kijk wat ik al eerder gepost heb)
Als dit klopt moet ik alleen nog weten wat in waar op aan moet sluiten.

De DC Jack: Ik kan zien waar de aansluitingen op uit komen (kost wel moeite).
1 aansluiting gaat naar het pinnetje dat in het midden zit (dus dat in de adapterstekker komt), 1 aansluiting gaat naar de zijkant (dus komt tegen de buitenzijde van de adapterstekekr aan, en 1 aansluiting gaat naar zeg maar "de bodem van het busje"
2 aansluiting hiervan zijn dus de plus danwel de min (afhankelijk van de polariteit van de adapter) Het lijkt mij dat dit het pinnetje en de buitenzijde zijn.
Dan is er nog de "bodem" over, dit zal waarschijnlijk wel de aarde zijn? Dit is dus de aansluiting waarvan ik niet weet waarop hij in het effect aangesloten moet worden. (omdat de batterij die in het schema staat enkel een + en - heeft)

Als dit niet duidelijk genoeg is kan ik morgen evt nog wel even een schets ervan tekenen.

Bedankt
Melle
Bijlagen
De stereoplug
De stereoplug
stereoplug.JPG (6.64 KiB) 13795 keer bekeken
het DC busje
het DC busje
dc.JPG (4.57 KiB) 13795 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De stereo plug:
Voor het signaal gebruik je het kontakt het verste weg ligt.
Je mag het kontakt wat daarna komt ook nog gebruiken voor het signaal.dan maak je van stereo, mono.
Dan heb je de metalen aardring die gebruik je als massa.(ring in jouw tekening)
Wanneer je de plug in je handen neemt en je stopt er de gitaar plug in dan zie je dat op het moment de gitaarplug er helemaal in zit er nog een kontakt met aarde wordt gemaakt. Dit punt is het punt waar de min van de batterij op komt (sleeve in jouw tekening). Op deze manier krieer je een schakelaar.
Plug erin, doosje aan. plug eruit, doosje uit.
Je dc jack heeft een ingebouwde schakelfunctie.
Werkt als volgt.
De spanning komt binnen via de tip en de ring van de plug.
Nu moet je ook maar even kijken wat er gebeurd als je er een pulgje instopt.
De zaak moet zo worden aangesloten dat als er geen plugje inzit dat de batterij de zaak voedt. en als je er een plugje instopt de batterij niet meer aangesloten is anders ga je de batterij proberen op te laden en dat werkt niet.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie