knipperlicht motorfiets

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Kruispunt
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 16:56

knipperlicht motorfiets

Bericht door Kruispunt »

Na het vervangen van de knipperlichten op m'n motorfiets werk de knipperautomaat niet meer. Ben van 25W lampjes naar 5W lampjes gegaan. Kan ik misschien door het plaatsen van een weerstand de automaat weer werkend krijgen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De knipper automaten werken op het stroom gebruik van de belasting. Het zijn z.g. stroomgestuurde relais.
Het heeft dus helemaal geen zin om het vermogen van de lamp lager te kiezen want dan moet je de resterende stroom in een weerstand stoppen en die geven alleen maar warmte of hitte. Dus gewoon weer die lampen terug plaatsen dan heb je de minste problemen.
Of alles vervangen door electronica dan kun je zelf de belasting kiezen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Kruispunt
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 16:56

Bericht door Kruispunt »

Maar hoe groot zou die weerstand moeten zijn dan. Want de knipperlichten (5W)zijn van een ander model en laat ik er dus graag op zitten.
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door geert »

Je zou dan een weerstand van 1,7 Ω en 20W :!: parallel aan het 5W lampje moeten zetten.
Die zorgt er dan voor dat er toch genoeg stroom gaat lopen voor het knipperrelais.
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Geachte Heer kruispunt.
Geert heeft een klein telfoutje gemaakt.
Je moet eigenlijk een 7,2 ohm weerstand nemen. maar die zijn niet in de handel te krijgen.
Daar je toch al een lamp van 5 watt hebt mag je een 10 ohm weerstand nemen.
Plaats deze 10 ohm 20watt weerstand zo dat je hem moeilijk kunt aanraken want hij wordt heet.
succes verder.
groeten Mat
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door geert »

Oeps dat was nog maar de stroom, stapje vergeten :oops:
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Niet erg, We zijn alllemaal mensen die kunnen zich altijd eens vergissen.
Ik doe dat ook.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Graag de principewerking van een stroomgestuurd relais
Kruispunt
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 16:56

Bericht door Kruispunt »

Bedankt voor jullie reacties. Ga over elk lampje een weerstandje van 10 ohm plaatsen en zal rekening houden met de warmte ontwikkeling.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Een beetje uitleg over een stroom relais.
In de auto techniek wordt gebruik gemaakt in sommige applicaties van een stroom relais. In dit geval is dat voor beveiliging en eventuele detectie van kapotte lampen.
Het werkt als volgt:
De electronica wil een relais in laten komen.
Echter dit is geen gewoon spanningsgestuurd relais maar een relais met dikke draad. In serie met het relais zit de belasting.
Zegt de elektronica dat de lamp aan moet dan loopt door het relais ook de lampstroom en het relais komt in.Wanneer er bij b.v. het knipperlicht een van de lampen kapot is dan knipperen de resterende lampen nog maar het in serie geplaatste stroom relais komt niet in. Daar dan ook het kontakt van dit relais niet in komt resulteerd dit in een sneller knipperen van de richtings lampjes zodat de bestuurder weet dat er iets mis is.
Er zijn nog legio andere toepassingen, dit is er een van.
Een relais komt in wanneer er voldoende ampere windingen aanwezig zijn.
Hoe dit tot stand komt is niet van belang. Veel windingen en weinig stroom of weinig windingen en veel stroom. Als het product van beide maar hoog genoeg is.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Kruispunt
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 16:56

Bericht door Kruispunt »

Ok....maar dit betekent toch niet dat als ik een weerstand van 10 ohm per lampje over de knipperautomaat zet dat de boel uit fikt. 2 X 2 knipperlichten, dus 20 ohm over de knipper automaat moet het goed gaat. Of mis ik iets?????
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit verhaal was voor muizeke die vroeg daar naar.
Voor jou kan het best anders zijn, Wanneer het knipperlichten zijn knippert er toch maar een groep lampen aan een zijde.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Kruispunt
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 mei 2004, 16:56

Bericht door Kruispunt »

Idd, daarom dacht ik een weerstand van 20 ohm parrallel over de knipperautomaat te zetten.
thecobra
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 22:06

Bericht door thecobra »

Ik snap het nog niet helemaal denk ik :?

als de stroom door de lampjes ook meteen door de spoel van het relais stroomt, wat schakelt het contact van die relais dan nog :shock:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die kontakten worden dan door de elektronica gebruikt om een condensator op te laden of te ontladen of een andere knipper frequentie te kiezen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie