knipperlicht motorfiets
knipperlicht motorfiets
Na het vervangen van de knipperlichten op m'n motorfiets werk de knipperautomaat niet meer. Ben van 25W lampjes naar 5W lampjes gegaan. Kan ik misschien door het plaatsen van een weerstand de automaat weer werkend krijgen?
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
De knipper automaten werken op het stroom gebruik van de belasting. Het zijn z.g. stroomgestuurde relais.
Het heeft dus helemaal geen zin om het vermogen van de lamp lager te kiezen want dan moet je de resterende stroom in een weerstand stoppen en die geven alleen maar warmte of hitte. Dus gewoon weer die lampen terug plaatsen dan heb je de minste problemen.
Of alles vervangen door electronica dan kun je zelf de belasting kiezen.
Het heeft dus helemaal geen zin om het vermogen van de lamp lager te kiezen want dan moet je de resterende stroom in een weerstand stoppen en die geven alleen maar warmte of hitte. Dus gewoon weer die lampen terug plaatsen dan heb je de minste problemen.
Of alles vervangen door electronica dan kun je zelf de belasting kiezen.
signature ruimte te huur
Verhuurd
Verhuurd
Je zou dan een weerstand van 1,7 Ω en 20W parallel aan het 5W lampje moeten zetten.
Die zorgt er dan voor dat er toch genoeg stroom gaat lopen voor het knipperrelais.
Die zorgt er dan voor dat er toch genoeg stroom gaat lopen voor het knipperrelais.
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.
http://www.roenskeep.net
http://www.roenskeep.net
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Geachte Heer kruispunt.
Geert heeft een klein telfoutje gemaakt.
Je moet eigenlijk een 7,2 ohm weerstand nemen. maar die zijn niet in de handel te krijgen.
Daar je toch al een lamp van 5 watt hebt mag je een 10 ohm weerstand nemen.
Plaats deze 10 ohm 20watt weerstand zo dat je hem moeilijk kunt aanraken want hij wordt heet.
succes verder.
groeten Mat
Geert heeft een klein telfoutje gemaakt.
Je moet eigenlijk een 7,2 ohm weerstand nemen. maar die zijn niet in de handel te krijgen.
Daar je toch al een lamp van 5 watt hebt mag je een 10 ohm weerstand nemen.
Plaats deze 10 ohm 20watt weerstand zo dat je hem moeilijk kunt aanraken want hij wordt heet.
succes verder.
groeten Mat
signature ruimte te huur
Verhuurd
Verhuurd
Oeps dat was nog maar de stroom, stapje vergeten
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.
http://www.roenskeep.net
http://www.roenskeep.net
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Een beetje uitleg over een stroom relais.
In de auto techniek wordt gebruik gemaakt in sommige applicaties van een stroom relais. In dit geval is dat voor beveiliging en eventuele detectie van kapotte lampen.
Het werkt als volgt:
De electronica wil een relais in laten komen.
Echter dit is geen gewoon spanningsgestuurd relais maar een relais met dikke draad. In serie met het relais zit de belasting.
Zegt de elektronica dat de lamp aan moet dan loopt door het relais ook de lampstroom en het relais komt in.Wanneer er bij b.v. het knipperlicht een van de lampen kapot is dan knipperen de resterende lampen nog maar het in serie geplaatste stroom relais komt niet in. Daar dan ook het kontakt van dit relais niet in komt resulteerd dit in een sneller knipperen van de richtings lampjes zodat de bestuurder weet dat er iets mis is.
Er zijn nog legio andere toepassingen, dit is er een van.
Een relais komt in wanneer er voldoende ampere windingen aanwezig zijn.
Hoe dit tot stand komt is niet van belang. Veel windingen en weinig stroom of weinig windingen en veel stroom. Als het product van beide maar hoog genoeg is.
In de auto techniek wordt gebruik gemaakt in sommige applicaties van een stroom relais. In dit geval is dat voor beveiliging en eventuele detectie van kapotte lampen.
Het werkt als volgt:
De electronica wil een relais in laten komen.
Echter dit is geen gewoon spanningsgestuurd relais maar een relais met dikke draad. In serie met het relais zit de belasting.
Zegt de elektronica dat de lamp aan moet dan loopt door het relais ook de lampstroom en het relais komt in.Wanneer er bij b.v. het knipperlicht een van de lampen kapot is dan knipperen de resterende lampen nog maar het in serie geplaatste stroom relais komt niet in. Daar dan ook het kontakt van dit relais niet in komt resulteerd dit in een sneller knipperen van de richtings lampjes zodat de bestuurder weet dat er iets mis is.
Er zijn nog legio andere toepassingen, dit is er een van.
Een relais komt in wanneer er voldoende ampere windingen aanwezig zijn.
Hoe dit tot stand komt is niet van belang. Veel windingen en weinig stroom of weinig windingen en veel stroom. Als het product van beide maar hoog genoeg is.
signature ruimte te huur
Verhuurd
Verhuurd
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
-
- Moderator
- Berichten: 11503
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .