HF travo Philips tv

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

HF travo Philips tv

Bericht door snahtje »

Bij mijn Philips tv hoor ik soms de hoogspannings travo overslaan
(duurd ongeveer een halve seconde dat geknetter) en soms gaat het beeld dan ook even helemaal weg het beeld is dan zwart en keert weer terug na 2 a 3 seconden. Nu is mijn vraag
hoe komt dat geknetter tot stand en waar vind de overslag plaats.
Dat geknetter is dat misschien een tehoge spanning van de HF travo en is dat aftestellen via de hoogspannings travo??
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Meestal een kleine beschadiging van de kabel of vuil bij de trafo.
kijk even met open kast en met een donkere omgeving of je kunt zien waar de overslag plaats vindt. Wel overal afblijven. wanneer je de plaats hebt gevonden kijk dan even of die goed te isoleren is en doe dat dan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

HF Trafo

Bericht door snahtje »

Het lijkt er op dat de overslag achter in de hals van de beeld buis zit??
Dan kan ik dus niks isoleren want ik kom er gewoon niet bij.
Ga nog even verder kijken.
:(


hans
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zit hij in de hals of in de buisvoet?
Wanneer hij in de hals zit zeg dan even welt type tv het is en welk type nummer de beeldbuis heeft en hoe oud de tv is. Misschien is er dan iets te regelen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

HF Trafo

Bericht door snahtje »

Nou ik moet eigelijk in het donker gaan kijken waar het precies zit ik denk in de hals maar ga vanavond dit zeker bekijken. Trouwens de overslag (het geknetter) is niet altijd constant, soms als ik de tv aanzet heb ik er totaal geen last van en soms wel bij het aan zetten dan duurt dit 10 minuten in die 10 minuten heeft die dan ongeveer 15 keer geknettert en daarna houd het op en soms blijft het ook door gaan? Ik had er nu 1 jaar geen last van maar nu begint het weer.
Het is een Philips Matchline breedbeeld TV de 36ML 8906/00B hij is al zo'n 10jaar oud de beeldbuis is een A014504???

De laatste storing was licht groene horizontale strepen over het beeldscherm heen dit bleek een HF condensator tezijn. Een nieuwe HF condensator gesoldeerd en dat probleem was opgelost
.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hij is te oud voor een gratis omruil.Er is nl. een slechte serie buizen ooit op de markt gekomen en als je dan zoeen tv had dan werd de beeldbuis gratis vervangen.
Nu zeg ik wanneer dit probleem zich vaker voordoet en het knettert binnen in de buis, verlaag de voedingsspanning met 1 a 1,5 volt dan zakt de hoogspanning ook en dan komt het geknetter minder voor.
Deze kleine voedingsspannings verlaging valt niet op in het kijken naar het beeld.
De voedingsspanning bedraagt nu 141 V. zet hem maar op 139,5 V.
Vlak bij de voedingstrafo staat een printje rechtop met een potmetertje erop. draai deze 1mm naar links en meet dan eens.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

HF Travo

Bericht door snahtje »

Op het recht opstaande printje zit inderdaad een potmeter plus een aanduiding van +141 volt, maar hoe meet ik nu de spanning want je komt er moeilijk bij of moet ik eerst het printje eruit halen draadjes op de potmeter solderen en dan het printje terug zetten en de draadjes op de multimeter zetten. Wacht het wel even af want ik wil graag weten wat nu de spanning is voordat ik er aan ga zitten.

:o
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De plus 141 Volt meet je aan de onderkant van het geheel.
wanneer je de zaak op zijn kant zet en de 2 gekoppelde printen iets naar voren trekt zie je ergens die 141 Volt ook geschreven t.o.v. de nul (metalen koelplaat). Daar meet je en met de potmeter regel je.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

HF trafo

Bericht door snahtje »

De 141V staat geschreven in een witvierkant op het printje en vanuit het vierkant gaat er een rechtewittelijn naar een v/d drie aansluitingen op de potmeter dus dit is een meetpunt, het anderemeetpunt moet een aardpunt zijn of 1 van de andere 2 punten v/d potmeter?
Ik heb nu 1 keer gemeten op 2 punten v/d potmeter en daar kwam minder dan 1 v op testaan, er moet toch een spanningsval van 141V op de potmeter komen testaan?? Trouwens 2 punten v/d potmeter zijn
doorverbonden aanelkaar dus deze twee punten zijn eigelijk 1 punt.
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

HF trafo

Bericht door snahtje »

foutje
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Gewoon aan de onderkant even meten en met het potmetertje, dat via een heleboel andere componenten met de 141 V is verbonden, afregelen tot 139,5 Volt.
Succes ermee.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

Bericht door snahtje »

Mat,

Ik heb even twee foto's als bijlage gemaakt van het printje kan jij daar in aangeven met bv Paint op welke twee punten ik moet zitten om de 141V temeten.
Bijlagen
DSC00073.JPG
DSC00073.JPG (54.39 KiB) 30219 keer bekeken
DSC00075.JPG
DSC00075.JPG (70.19 KiB) 30219 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik bedoel de onderkant van de grote print. Niet de achterzijde van dit printje.
Ik zou na moeten kijken of de 141 V ook direct op dit printje komt, maar dat kan ik morgen pas doen. Vandaag ben ik niet op de zaak.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hallo, Als bijlage heb ik jou het stukje schema ran de regeling erbij gedaan.
Je kunt ook op dit printje terecht om te meten heb ik gezien .
Tussen pen 2(min) en pen 8 (plus) van het secondaire gedeelte van het printje meet de de 141 Volt.
Kijk maarin de blijlage.
Succes er verder mee.
Bijlagen
fl1.zip
(125.72 KiB) 948 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op vr 28 mei 2004, 7:19, 1 keer totaal gewijzigd.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

Bijlage bestaat nioet meer??

Bericht door snahtje »

hey,

De bijlage die je erbij hebt gedaan kan ik niet downloade hij bestaat niet meer, stuur hem maar naar me e-mail adres.
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

Getik (geknetter) in de beeldbuis

Bericht door snahtje »

Mat, het schema heb ik nu goed ontvangen en net wat je zegt op punt
2 & 8 daar kan je inderdaad deze spanning meten maar hier stond dus 142.5V op deze heb ik terug gebracht tot 140.0V. Het geknetter nee laat ik nu maar zeggen het GETIK komt volgens mij nu minder voor in de beeldbuisvoet(hals). Dit getik heb ik een paar keer gehoord maar het beeld viel nu niet 2 seconden weg ik moet gewoon een paar dagen afwachten wat er gebeurd. Trouwens tot hoe laag kan ik gaan met de afstelling v/d spanning?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je mag wat mij betreft gaan tot 136 Volt. Wanneer dan je beeld te breed wordt moet je het met de beeldbreedte potmeter op de groot signaal print maar iets bij regelen.
Het tikken wat je hoort, komt dat via de speakers of uit een van de transformatoren.
Hat kan nl. zijn dat een klein blauw condensatortje dat vlak bij de hoogspannings transistoren zit een zwart randje aan het krijgen is of al heeft. Dit condensatortje (1 tot 1,5 nF 2000 a 3000 V.) moet je dan vervangen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
snahtje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 okt 2003, 22:29
Locatie: beverwijk

Bericht door snahtje »

Het tikken (geknetter) komt volgens mij vanuit de beeldbuishals en niet uit een speaker en ook niet uit een transformator. Als ik het tikken(overslaan) hoor in de hals gaat soms het beeld op zwart en keer het beeld weer terug na 2 seconden en soms hoor ik alleen maar getik(overslaan) in de hals waarbij het beeld gewoon goed blijft????

Het condensatortje heb ik al een keer vervangen van 2kv, ik had toen licht groene horizontale strepen over het beeld heen bij het vervangen was dat probleem weg.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer we het probleem kunnen oplossen door de voedingsspsnning te verlagen ben je in ieder geval gered. Want het probleem zit in het dan in het kanon van de buis. er zijn ergens scherpe puntjes op de metalen delen van het kanon gekomen die beginnen dan te emiteren. Daar de electrische veldsterkte op sommige delen van het kanon erg hoog zijn springt dan de lading over van dat hoge spannings rooster naar dat gedeelte van het kanon waar een scherp puntje zit.
Opnieuw afvonken van het kanon kan hulp bieden maar, niet iedereen heeft een afvonk installatie voor beeldbuizen thuis ergens liggen.
Ik hoop dat het op deze manier goed blijft, anders kijken we nog wel of er nog andere manieren zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie