Zendversterker@750kHz

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
Nickless
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 16:13

Zendversterker@750kHz

Bericht door Nickless »

Ik ben op zoek naar een zendversterker op 750 kHz. Het is een versterker die vlak voor een antenne staat. Het signaal wat overgestuurd moet worden is een AM-gemoduleerd signaal.
Ik heb twee powermosten tot mijn beschikking (irf540 en irf9530) om een flinke stroom te trekken. Mijn voeding is +15V en -15V.
Hoe bouw ik een mooie versterker die goed stabiel is en hoe reken ik de weerstandswaarden en dergelijke uit? Waarschijnlijk moet ik een voorversterking bouwen of zo (met BC550's?) met juist gekozen weerstandswaarden en een vbe-multiplier tussen de mosten...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Moet het een komplete zender worden?
Of heb je al een zender die dan alleen versterkt moet worden?
Het laatste is nl voor een AM zender wat moeilijk.
Je moet nl. de eindtrap moduleren.
Hoeveel watt wil je hebben.
Of hoeveel KM wil je zenden?
P.S. Weet je ook dat de golflengte van 750 kHz 400 meter is en dan een kwart labda antenne 100 meter is!!
Ik kan je wel zoiets ontwerpen maar dan moet jij mij wel vertellen wat je wilt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Nickless
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 16:13

Bericht door Nickless »

Een groot deel van mijn problemen zijn inmiddels al opgelost: het signaal wat uit de modulator komt is flink groot, waardoor ik meteen de stroom kan versterken. Ik wil dit doen met een brugversterker. Bijgevoegd het schema. Het enige probleem wat ik nog heb: hoe bouw ik een inverterende schakeling (om de "opamp" te vervangen) die geen faseverschuiving heeft en ook niet versterkt?
Bijlagen
untitled.jpg
untitled.jpg (96.78 KiB) 10156 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit ontwerp is zeker puur theoretisch, want in de praktijk zul je best wel wat problemen tegen komen. Maar ja dat was de vraag niet.
750 khz en een opamp geeft voor heel veel types opamps problemen.Neem gewoon een transistor. Ik maak een tekeningetje.
Tussenn de 0v en de condensator van 1nF kom je binnen.
De trap versterkt niet maar in de collector staan de ingangsspanning in tegenfase ten opzichte van de emittor.
Waar brug 1 en 2 staat ga je naar de condensatoren van je brug toe.
brug 1 naar C4 en C8 en brug 2 naar C4b en C8b.
Bijlagen
fasedraaier.gif
fasedraaier.gif (1.9 KiB) 10150 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie