Keypad met LCD scherm

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Keypad met LCD scherm

Bericht door Pee_l »

Dag allemaal,

Ik had graag het volgende verwezenlijkt. Ik zou een code moeten ingeven via het klavier. Deze komt op het lcd scherm terecht en het valideren van de code gebeurt eigenlijk via de lpt poort van een computer. wanneer de code (4 digits ofzo) juist is dan zou er op het display "ok" moeten verschijnen.

Materiaal:

- 16 X 2 alphanumeriek lcd schermpje. (1 van velleman ofzo)
- Mijn drukknoppen gaat een 4 bit BCD code voorstellen.

Weet iemand hoe dit te verwezenlijken is?
Heb al wat informatie gezocht maar weet nog niet zo goed hoe zo'n lcd schermpje werkt. ( Ik veronderstel dat je hem eerst enabled, dan de pin van de Write activeert en dan op de datalijnen alles wegschrijft. maar moet hier nog wel meer over zoeken.)

ps: Ben niet vies om met een PIC te werken.
Bijlagen
keypad.JPG
keypad.JPG (22.69 KiB) 7046 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hallo meneer Pee_l.
Dit "probleem" heeft zich al zo vaak voor gedaan dat de compiler die ik gebruik (Pic Basic Pro) van Melabs hier een standaard oplossing voor heeft gemaakt.
Je definieert de pinnen waarop je het display aansluit en er is een instruktie die dan zo alles naar het display stuurt. Ook voor die toetsenbordjes is alles al klaar. Definieren en je leest met een paar instrukties de data binnen. Je hoeft eigenlijk alleen maar je eigen toepassing te schrijven.
Kijk eens bij Melabs. com zoek naar PBP Ook kun je daar de handleiding downloaden en kun je meteen zien hoe dat het werkt.
Als je nog verdere vragen hebt horen wij dat wel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Pee_l
Berichten: 171
Lid geworden op: do 18 dec 2003, 17:29
Locatie: Antwerpen

Bericht door Pee_l »

Bedankt voor de snelle reply.
greetz
Plaats reactie