Splitsen van kabeltv signaal: hoe kan dit het beste...

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Gert

Splitsen van kabeltv signaal: hoe kan dit het beste...

Bericht door Gert »

Hoi,

Ik had een matige ontvangst van mijn kabel-radio, en nu is er een monteur geweest maar die heeft mijn probleem op de verkeerde manier opgelost. Wat is er aan de hand?
Waar het kabelsignaal binnenkomt in de woonkamer had ik een wandcontactdoos, waarin tevens het signaal werd doorgelust naar een tweede wcd op de eerste verdieping. Nu heeft hij die doos verwisseld en er een einddoos opgezet. Volgens hem moest ik nu mijn tv en radio-signaal apart splitsen en dit met twee aparte coaxkabels doortrekken naar de rest van het huis ??!!
Wat denken jullie? Kan ik niet beter een aparte splitter kopen en die aansluiten op de binnenkomende kabel en vanuit deze splitter naar de twee wcd's in huis een goed coaxkabeltje leggen, of kan ik net zo goed een andere wcd kopen met de mogelijkheid om het signaal door te lussen?

Graag iemand's (deskundige) mening hierover. Bedankt.

Gert
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

ik moet zeggen dat ik hier niet veel vanaf weet (kabel radio/tv) maar het meest logische lijkt mij die oude muur doos met apparte TV en radio uitgang. Het enige probleem was een zwak radio signaal, dit is met een voorversterker tussen die muurdoos en de radio ingang zo te verhelpen...
Tedde
ruud

Bericht door ruud »

Als je de orginele inkomende coax kabel (deze is wat dikker dan normale) in een rijg doos plaatst, daar wordt deze opgesplitst in tv en radio signaal. Vanuit deze rijgdoos trek je een coaxkabel naar de volgende wcd, en van die maak je een einddoos. Mocht het radio signaal nog steeds verwakt zijn, haal dan eens de weerstand die in de doos zit eruit. Mocht dit nog niet baten, zet er dan een antenne versterker op. Als je je coaxkabel gaat splitten voor hij in een doos is geweest, wordt het signaal dusdanig verzwakt, dat het op beide dozen zal gaan storen, en dat moet je niet hebben toch?? Veel succes Ruud :lol:
Gert

Bericht door Gert »

Bedankt voor jullie reacties, maar toch nog even wat vragen:

Als je in zo'n rijgdoos doorlust heb je toch net zo goed signaalverzwakking? Ik zou trouwens verwachten dat je tenminste eenmaal een rijgdoos moet kunnen gebruiken om voldoende sterk signaal over te houden. Ik woon in een gewone woonwijk, dus de binnenkomende kabel is niet extreem lang. Ik dacht alleen zelf dat een aparte splitter i.p.v. een rijgdoos misschien minder dB verlies zou opleveren omdat zo'n splitter beter geisoleerd is c.q. geoptimaliseerd is om het signaal te splitsen.
Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik een antenneversterker nodig heb.

Overigens betrof mijn probleem niet alle radio-zenders, maar slechts een paar. Ik heb daarom sterk het vermoeden dat het ligt aan het signaal dat de kabelboer (CASEMA) levert.
Die monteur heeft nu die rijgdoos vervangen door een einddoos, en daardoor overal een paar dB's erbij gefreubeld, maar het relatieve verschil blijft bestaan!

Maar ja, ze leggen liever de schuld bij de klant (verkeerde doos) dan bij zichzelf (slecht signaal). Kabelboeren :twisted: !!! Maar ik zal ze wel krijgen....

Als iemand nog aanvullende tips heeft dan hoor ik trouwens graag.

Gert
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Ik weet niet of je het volgende in je rijg doos hebt maarja.

Plaats in de doos een weerstand van 10 Ohm naar elke kabel toe en na de weerstand een condensator naar de massa. Dit Zal storingen tegen gaan, het signaal is iets zwakker maar als je een VCR voor je TV hebt staan dan zal dit wel goed zitten.

Ik zal onder tussen ook een simpel VHF/UHF versterkertje opzoeken in de goede oude doos
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Plaats reactie