2 (simpele) vraagjes...

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Chakotay
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 jan 2003, 22:07

2 (simpele) vraagjes...

Bericht door Chakotay »

Ik ben bezig met een projectje en heb op twee punten advies nodig:

1. Ik heb een magneetspoel en daarmee heb ik wat voedingsproblemen. De spoel trekt bij 6 volt ongeveer 5-6 ampere dus een standaard voedingsprintje kan ik niet gebruiken. Nu heb ik wel een trafo die genoeg vermogen kan leveren (max 10A) maar deze geeft alleen 24 volt af.
Hoe kom ik van die overige 18 volt af (bij 24volt gaat mijn spoel waarschijnlijk roken)? Het liefst zonder deze 18 volt te verstoken met een weerstand (moet ik ook een exemplaar hebben van 90watt) of een extra aftakking te maken in de trafo

2: Om een spanning te kunnen regelen wil ik gebruik maken van een potmeter. Ideal moet deze de waarde van 170 Ohm hebben. Helaas kan ik enkel aan 220 Ohmse exemplaren komen. Hoe kan ik dit oplossen?
Met 220 Ohm werkt het wel maar dan wordt mijn werkbare bereik verkleind. Een weerstand van ca 705 Ohm parallel schakelen werkt ook maar dan ben ik de lineairiteit kwijt.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

alvast bedankt voor de hulp!
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Wat je kan doen is een LM IC gebruiken die met een potmeter makkelijk die 18v er af kan halen.
Maar Anders kan je met een 1N4001 diode een thrysistor en een potmeter ook een makkelijke voeding maken.

Over die potmeter zelf, ik weet niet welk ontwerp je nu hebt, als je doe online zet kunnen meer mensen je helpen.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Chakotay
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 jan 2003, 22:07

Bericht door Chakotay »

Het voedingsprobleem is ondertussen opgelost!

Wat die potmeter betreft: Heel simpel deze gaat direct, eventueel via een emittervolger de spanning naar een 12v motortje reguleren. Vandaar dat ik in de schakeling niet veel kan veranderen zodat ik een standaardwaarde potmeter kan inpassen.
Plaats reactie