Velleman kit: de metaal detector

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Velleman kit: de metaal detector

Bericht door Mandy »

beste Forum bezoekers,

Alweer een tijd geleden had ik de metaal detector gebouwd van Velleman. Hierbij is waarschijnlijk de spoel mislukt en ik krijg de hoeveelheid windingen niet op dat kleine staafje.

Wie heeft ervaring met het bouwen van die kit?

Greetz, Mandy
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Mandy, Kun je het schema hier neer zetten zodat we wat meer gegevens hebben van die metaal detector ? Of het nummer van die kit dan vinden we via internet wel die gegevens.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

wirklich scheisse

Bericht door Mandy »

Het is K7102, ik heb geprobeerd het te scannen, maar er gaat weer te veel mis en ik ben vanavond weer te moe om dat stomme bestand zo klein te krijgen, ik heb er geen geduld meer voor,want het duurt mij allemaal te lang, zit hier al vanaf 23.15 en nu is het alweer 23:59.

Aan het schema heb je ook niet veel. Terwijl ik bezig was herinner ik me dat je het spoel draad in laagjes moet rollen en daar gaat het mis. Het is te lang geleden dat ik er aan werkte, moet er weer eens naar kijken, maar ik heb weer werk gevonden en dan is het heel moeilijk voor mij om met elektronica bezig te houden naast mijn werk, want op een of andere manier is de concentratie heel zwaar om op te brengen. De tijd die ik heb moet ik niet achter een komputer door brengen,want dat stomme soep ding van mij loopt iedere keer vast of is te traag en weet ik veel wat het allemaal weer mankeert en is het dat niet dan doet die nieuwe printer weer niets goed. Er schijnt een probleem te zijn met de usb1.1 en 2.0
Maar als mijn vriendin er aan zit gaat alles goed, dus het moet weer aan mij liggen. Ik weet het echt niet. Al dat gedoe voor zo n simpele bouwpakket.

groeten van mandy met een ontstoken hiel, van het solliciteren op nieuwe schoenen en klapt net tegen de bureau stoel wiel
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Mandy,
Ik heb de gegevens gevonden dus zoeken en scannen hoeft niet meer.
Wanneer je moeilijkheden hebt met het wikkelen van de spoel dan heb ik als tip: Plak van die isolatie band op de kern. Dan drukt de wikkel draad voor de eerste ronde zich daarin vast. Maak met plakband aan het begin en het einde een opstaande rand zodat de draad niet verder kan. En wanneer je de draad niet netjes in lagen gewikkeld krijgt. Plak dan over elke laag een laagje plakband, dan blijft elke laag netjes opgesloten tussen de plakband.
Wanneer je klaar bent en de schakeling doet het dan nog niet naar volle tevredenheid, kijk dan eens of je de wikkelrichting van de spoelen goed hebt aangesloten. Als je van een spoel dan de draden wisseld, dan is de kans groot dat de zaak niet goed werkt.
Op het schema staat bij elke spoel een dikke punt. Dit is een teken van het begin van elke wikkeling als je alle wikkelingen dezelfde kant op hebt gewikkeld.
Dus alle wikkelingen rechtsom of linksom dat maakt niks uit, als ze maar hetzelfde zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Voel me weer lekker op een vrije zaterdag

Bericht door Mandy »

Ah okay Mat, bedankt, ik ga eens al jouw adviezen opslaan in een Word bestand, en daarna als backup op een CD, dan kom ik echt nog eens ergens.

Vind eerlijk gezegd dat ik wel aardig op het elektronica spoor blijf de laatste tijd. Een applaus voor mezelf. Nog alleen wat meer zelfvertrouwen.

Vanochtend een zeer eenvoudige versterker gemaakt, in spiegelbeeld van het origneel. Morgen testen of het werkt.

Ik denk te vaak, kan ik dit wel? Altijd die stomme psychologische blokkades. Terwijl het helemaal niets voorstelt. Ik moet het gewoon doen. Okay even alle berichten opsporen.

Groetjes, Mandy
elektrobug
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 15:30
Locatie: . .. .

Bericht door elektrobug »

op het schema staat voor mij iets onverklaarbaar; waar gaat de min naartoe? aarding?
ps: sorry voor het groote bestand
Bijlagen
schema van velleman metaaldetector
schema van velleman metaaldetector
naamloos.PNG (56.09 KiB) 32355 keer bekeken
vdbeke
Berichten: 110
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 12:28
Locatie: Lommel. .. .. .

Bericht door vdbeke »

naar de min van de 9V voeding.
elektrobug
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 15:30
Locatie: . .. .

Bericht door elektrobug »

dus de - gaat naar de - van de batterij dus niks gebeurt?!?
ik ben mischien dom op het vlak van elektronica maar ik weet dat er niets gebeurd als je enkel de plus gebruikt
vdbeke
Berichten: 110
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 12:28
Locatie: Lommel. .. .. .

Bericht door vdbeke »

Ja die dikkere streepjes zijn met elkaar verbonden, om het schema overzichtelijker te houden.
elektrobug
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 15:30
Locatie: . .. .

Bericht door elektrobug »

dankjewel
Laatst gewijzigd door elektrobug op do 3 jan 2008, 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.
vdbeke
Berichten: 110
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 12:28
Locatie: Lommel. .. .. .

Bericht door vdbeke »

graag gedaan, daar is namelijk een forum voor he.
Gebruikersavatar
elektronica amateurtje
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:20
Locatie: heist op den berg.. .. .

Bericht door elektronica amateurtje »

Even on topic: @ mandy : ik had daar ook probleme mee , dubbelzijdige plakband gebruike om te zorgen dat de lagen goe tegeneen zitten!
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
elektrobug
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 15:30
Locatie: . .. .

Bericht door elektrobug »

nog en vraagje (of twee)
r4 =2k7 is dit 2K ohm of 27K ohm of iets anders
rv1= hetzelfde 2k5 ?
hulp gezocht :?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

de K wordt op de plaats van de komma gezet.
Dus 2k7 = 2700 Ohm = 2,7 KOhm
elektrobug
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 31 dec 2007, 15:30
Locatie: . .. .

Bericht door elektrobug »

oooh thanks! :lol:
Plaats reactie