Hulp Gevraagd

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XiViX
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 1 okt 2007, 20:41
Locatie: HGV. .

Hulp Gevraagd

Bericht door XiViX »

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik wil graag leren om te gaan werken met klein elektronica alleen ik heb geen verstand van helaas. Ik lees allemaal dingen maar ik kom geen stap verder. Wat ik echt perfect zou vinden als iemand mij bij de basis kan helpen en het begrijpen van stroomkringen en hoe en wat een onderdeeltje doet. Ookal moet ik iedere dag op en neer naar iemand toe om te leren hoe iets functioneerd. Kijk een ledje aansluiten dat wil nog wel alleen hoe verder? Ik heb wel een aantal ideeen alleen weet gewoon niet hoe ik moet beginnen.

Ik kan wel programeren, ik programmeer in perl en vindt het een erg leuke bezigheid. Ik heb de afgelopen tijd veel dingen uitgezocht over het programmeren op een Arduino board en hoe ik dat moet aanspreken via perl naar C code en begin ook wel de aansturingen te begrijpen alleen stroom cirquies heb ik geen kaas van gegeten. Ik zat er ook aan te denken om binnenkort z'n bordje aan te schaffen (z'n Arduino)

Daarnaast ben ik veel met metaaldetectors bezig en wil ook zelf een metaaldetector kunnen maken maar dan niet helemaal analoog aangestuurd maar ook grotendeels digitaal aangestuurd, ik heb geen flauw idee als dat allemaal gaat werken maar ik vindt het de moeite waard om daar tijd en energie in te steken.

Ook zou het mooi zijn hoe ik signalen kan omvormen naar digitaal want dan kan ik het zelf makkelijk verwerken via de computer maar ook analoge signalen vindt ik interressant, ik kan van mijn broer een digitale ossiloscoop gebruiken om signalen te bekijken maar nogmaals ik heb geen maar ook echt geen flauw idee hoe alles functioneerd.

Ik zou het erg mooi vinden als iemand mij hierbij zou kunnen helpen of dat ik ergens een studie kan doen. Ik moet eerlijk erbij zeggen dat ik niet zo gemakkelijk kan leren, dat wil zeggen dat ik best wel moeite heb met theory daarom zou het mooi zijn als ik ook dingen kan zien hoe en wat iets is en waarom iets werkt.

Help,

Christian
Hoogeveen
Gebruikersavatar
elektronica amateurtje
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:20
Locatie: heist op den berg.. .. .

Bericht door elektronica amateurtje »

Je kan het boek " elektronica echt niet moeilijk" aanschaffen.
Hierin leggen ze de basis zeer goed uit en er staat vaak ook uitleg in voor een proef.
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
Gebruikersavatar
XiViX
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 1 okt 2007, 20:41
Locatie: HGV. .

Bericht door XiViX »

elektronica amateurtje schreef:Je kan het boek " elektronica echt niet moeilijk" aanschaffen.
Hierin leggen ze de basis zeer goed uit en er staat vaak ook uitleg in voor een proef.
Ik ga morgen gelijk dat boek ophalen! Ik hoop dat ze die hier in Hoogeveen hebben!

Ik was vergeten erbij te vertellen dat ik op school elektrotechniek gedaan heb maar ben al snel afgehaakt omdat werken met 230 niet mijn ding is, al die doosjes aan de muur te monteren en zo en dat gepriegel met lasdoppen. (vondt het nog eng ook) :S
dj jens
Berichten: 1543
Lid geworden op: ma 2 jan 2006, 11:30
Locatie: Den Haag.. .
Contacteer:

Bericht door dj jens »

dat is ook niks voor mij weet ik nu al, ik vind het er wijnig mee te maken hebben. deze hele dag kabels trekken jopiee :? ode mij maar Siemens :P
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Toch vind ik dat je als basis beter je school had kunnen afmaken.
Daarna is het mogelijk alsnog alle richtingen te kiezen.
Op school leer je de basis van de (elektro)techniek die bestaat uit Theorie en praktijk elektriciteit, Elektronica, Nederlandse taal (!) algebra, meetkunde enz. enz.
Maar ook de materialenkennis en de handigheid in werken hiermee.

In de praktijk wordt er bovendien naar diploma's gevraagd!!

Ik moest het toch even kwijt.. GvH-E
dj jens
Berichten: 1543
Lid geworden op: ma 2 jan 2006, 11:30
Locatie: Den Haag.. .
Contacteer:

Bericht door dj jens »

er word niet altijd naar diploma's gevraagt, mijn vader heeft een aantal elektrobedrijven als klant die een eigen opleiding hebben ( 1 weeek werken 1 week leren ) zo heeft Siemens ook een eigen ''school'' :P of de marine etc...
Gebruikersavatar
elektronica amateurtje
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:20
Locatie: heist op den berg.. .. .

Bericht door elektronica amateurtje »

Bij ons is er zo'n tekort aan mensen die verstand hebben van elektronica en elektriciteit dat ze je letterlijk komen halen op school als je goed genoeg bent.
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

inderdaad, en de voorkennis van elektriciteit heeft ook zo zijn voordelen :wink:
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Gebruikersavatar
XiViX
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 1 okt 2007, 20:41
Locatie: HGV. .

Bericht door XiViX »

Tja, voorkennis was inderdaad wel handig geweest. Maar wat ik nu precies wil is als eerste zorgen dat ik bijvoorbeeld verquenties kan meten met bijvoorbeeld eigen gemaakte spoelen en bestaande spoelen en dat te kunnen omzetten naar data dus dat ik dat digitaal kan bewerken op de computer. Ik heb bij bijvoorbeeld een fluxgate sensor al gezien dat het ook een sync output heeft. maargoed hoe dan verder??? Een ossiloscoop is al in bezit.

Kan iemand mij daar eventueel bij helpen??

Trouwens wie kent of heeft een arduino bordje??
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

elektronica amateurtje schreef:Bij ons is er zo'n tekort aan mensen die verstand hebben van elektronica en elektriciteit dat ze je letterlijk komen halen op school als je goed genoeg bent.
Daar hoef je niet eens goed genoeg voor zijn.
Toen ik mijn middelbaar heb afgemaakt als elektricien heb ik veeel werk-aanbiedingen gekregen van mensen die me niet eens kenden.
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

[quote="XiViX"]Tja, voorkennis was inderdaad wel handig geweest. Maar wat ik nu precies wil is als eerste zorgen dat ik bijvoorbeeld verquenties kan meten met bijvoorbeeld eigen gemaakte spoelen en bestaande spoelen en dat te kunnen omzetten naar data dus dat ik dat digitaal kan bewerken op de computer. Ik heb bij bijvoorbeeld een fluxgate sensor al gezien dat het ook een sync output heeft. maargoed hoe dan verder??? Een ossiloscoop is al in bezit.
Kan iemand mij daar eventueel bij helpen??
Trouwens wie kent of heeft een arduino bordje??[/quote]

Wat het bovenstaande betreft: succes met de zoekfuncties via Google en de studie in de boeken.

Wat betreft werkaanbod: natuurlijk is e.e.a. afhankelijk van het momentele personeelsaanbod.
Maar neem maar van mij aan: de huidige industrie vraagt om geschoolde en kundige arbeidskrachten, minimaal middelbare opleiding met dipolma's!
En dan moet je tijdens je baan nog allerlei cursussen volgen om bij te blijven in de complexe techniek!
Als je jong bent en kunt leren MOET je leren!
GvH-E
zorro
Berichten: 264
Lid geworden op: vr 9 sep 2005, 20:31
Locatie: Blankenberge

Hulp gevraagd

Bericht door zorro »

Ga daar eens kijken, misschien iets voor jou.

http://www.hobby-electronics.info/nl/course/
Gebruikersavatar
XiViX
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 1 okt 2007, 20:41
Locatie: HGV. .

Bericht door XiViX »

Help!

Goed, ik heb inmiddels het boek 'Elektronika echt niet moeilijk' en ik stuit gelijk al op een aantal vragen en ik kom op een gegeven moment niet meer verder athans ik begrijp het niet meer :S

Een weerstand, oke? wat is het nut van een weerstand? Misschien is het boek nog te hoog gegrepen. De formules is verder niet z'n probleem maar op een gegeven moment hield dat ook op maar bij de transistor hield het echt op :S toen begreep ik er echt geen *** meer van. Iemand nog ideeen?

Ik wil gewoon dit leren alleen ik weet niet hoe ik moet beginnen.

Help!!! <- Noodkreet!!!! :)
ElektroThomas
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 17:05

Bericht door ElektroThomas »

Een weerstand dient ervoor om de stroom te begrenzen afhankelijk van de spanning. Je kan een weerstand ook anders gebruiken, als spanningsdeler bijvoorbeeld. De weerstand is te vergelijken met een wegversmalling (staat ook in het boek)

Een transistor is het elektrisch gelijk van een kraan. met de ingang bepaal je of de kraan open of dicht staat (er tussen in kan ook, maar aan en uit is het belangrijkste als je het wilt begrijpen).

Bij ons in de bieb hebben ze een boek dat heet:"takkenbos elektronica".
Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe de simpelste schakelingen werken. Als dat ook te moeilijk is moet je maar eens naar een VWO natuurkunde boek gaan kijken. Dat is namelijk gemaakt voor leerlingen die voor het eerst elektronica hebben.
Gebruikersavatar
XiViX
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 1 okt 2007, 20:41
Locatie: HGV. .

Bericht door XiViX »

Ik heb al een oplossing. Ik ben al opzoek naar z'n experiment bord alle onderdelen enzo dat heeft mijn broer wel. Dan kan ik gewoon alle experimentjes uit het boek gewoon proberen en dan is het leren ook gewoon wat makkelijker. Ik ga eerst dat proberen en als ik vragen heb dan vraag ik ze gewoon en hoop zo dat ik tog nog kan leren hoe alle functioneerd.
walkura
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:27
Locatie: wroclaw. .

Bericht door walkura »

Ik denk dat het geheim van hoe je een goede elektronikus word passie voor het vak is .
De wil om uit te proberen en niet bij de pakken neerzitten als de zooi een keertje ontploft .
Zorg dat je een digitale meter krijgt (die scope is ook erg handig meegenomen) .
Maar probeer dingen ,als je het niet snapt met die transistor grijp een bc337 of 547 en soldeer het gewoon in de lucht aan mekaar .
Dan kan je meten en proberen en dan krijg je een *gevoel* van hoe het zal werken .
Vroeger had je de Elex (bestaat vast niet meer) maar ja ik was jong toen dino nog een schattig klein dinotje was .
Maar lees , probeer de kleine schakelingetjes zoals in het zomernummer van elektuur te begrijpen ,kijk hoe het functioneert .
Je hoeft echt niet alles gemaakt te hebben maar zo ontwikkel je wel een instinct van hoe dingen horen te werken .

Succes XiViX .
Gebruikersavatar
XiViX
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 1 okt 2007, 20:41
Locatie: HGV. .

Bericht door XiViX »

walkura schreef:Ik denk dat het geheim van hoe je een goede elektronikus word passie voor het vak is .
De wil om uit te proberen en niet bij de pakken neerzitten als de zooi een keertje ontploft .
Zorg dat je een digitale meter krijgt (die scope is ook erg handig meegenomen) .
Maar probeer dingen ,als je het niet snapt met die transistor grijp een bc337 of 547 en soldeer het gewoon in de lucht aan mekaar .
Dan kan je meten en proberen en dan krijg je een *gevoel* van hoe het zal werken .
Vroeger had je de Elex (bestaat vast niet meer) maar ja ik was jong toen dino nog een schattig klein dinotje was .
Maar lees , probeer de kleine schakelingetjes zoals in het zomernummer van elektuur te begrijpen ,kijk hoe het functioneert .
Je hoeft echt niet alles gemaakt te hebben maar zo ontwikkel je wel een instinct van hoe dingen horen te werken .

Succes XiViX .

Hallo Walkura,

Ik heb inmiddels al een aantal experimenteerdozen op de kop getikt en begin inmiddels ook al aardig te begrijpen hoe alles functioneerd. Kleine schakelingen en dergelijke beginnen nu al logisch over te komen. Alleen het ontladen van de condensator is nog een twijfel geval en daar die ik de logica dus nog niet van in. Ik lag laatst te denken (uur of 3 in de nacht, kon niet slapen) en zach een complete schakeling voor mijn ogen wat zou moeten werken volgens mijn logica. De volgende morgen heb ik het schakelingetje helemaal opgebouwd alleen het functioneerde niet zoals ik het wou. (hadt een simpel knipperlichtje bedacht) en wat bleek nou dat ik dus de ontlading van de condensator niet goed hadt... Ik heb toen een boek even doorgebladerd en zag tot mijn verbazing dat er een bijna gelijksoortige schema stond alleen net een paar onderdeeltjes net iets anders om hadt staan en een paar weerstanden extra... Volgens mij zat ik tog in de buurd.

Maar graag zou ik willen weten wat een goeie manier is om een condensator te ontladen zonder dat hij weer wordt opgeladen naja uhm zoiets in die strekking :-)

Alvast bedankt!!!

PS lezen helpt een boel en sommige testjes maken geeft een goed inzicht!! alleen ben er nog lange niet...
Plaats reactie