flip flop 4044

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

flip flop 4044

Bericht door marcel »

Zijn de uitgangen van de 4044 onafhankelijk of houdt de 3-stage output in dat alle uitgangen gekoppeld zijn ongeacht welke set of reset gebruikt wordt. Is er iemand die ervaring heeft met het schakelen van +5V op de ingangen en het sturen van een tor op de uitgang. Is er beslist een Rb nodig. Ic=65mA en HFE=175
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De 4044 heeft 4 onafhankelijke flipfloppen. Elke flipflop kan doen en laten wat hij wil.
De 3 state ingang zet de uitgangen op 3 state maar blijft var de toestand af. Wanneer de 3 state weer wordt vijgegeven komt de toestand er weer uit zoals hij was mits er niets met de set / reset ingangen is gebeurd.
Tijdens 3 state kunnen de flipfloppen gewoor geset en gereset worden, alleen je ziet het nog niet.
En ik zou altijd een basis weerstand opnemen anders gaat de uitgang bij hoog tezwaar belast worden.
Neem maar 10 Kohm.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Bedankt voor de reactie.

Dus als ik het goed begrijp dan is het zo dat als ik puur de flip flops set en reset, de EO niet hoef te gebruiken en deze net als de NC onbemoeid kan laten of moeten ze een hoog of laag ingangssignaal hebben zoals ik laatst las dat niet aangesloten pins een zekere status dienen te krijgen.

PS. 10k betekent 3,2V.((65mA/175)x10k) voor de basis Is 1.2V genoeg om de flip flop te schakelen of ben ik abuis dat een flip flop op 2/3 van de voedingsspanning schakelt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De EO zul je hoog moeten maken anders staat de uitgang op 3 state.
De NC (not connected) laat je on aangesloten.
En de 10K weerstand is goed genoeg om voldoende STROOM in de basis te sturen om deze wel of niet in geleiding te zetten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Ik weet voldoende, vriendelijk bedankt.
Plaats reactie