Eenvoudige LED lichtslang

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
rob2fast4u
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 mar 2004, 15:19

Eenvoudige LED lichtslang

Bericht door rob2fast4u »

Nu noem ik het wel eenvoudig maar toch heb ik een vraag. Ik wil een paar kleine lichtslangetjes maken van led's en dat moet aangesloten kunnen worden op 12 volt. In serie zou het eenvoudigst zijn maar dan ben ik beperkt in het aantal leds. Voorts heb ik weinig kennis van de hoeveelheid stroom die er doorheen moet/mag en moet ik weerstanden gebruiken?
Het enige dat de leds hoeven te doen is constant branden als een soort kerstboomverlichting maar i.v.m. warmte ontwikkeling wil ik geen gloeilampjes gebruiken. Heldere smd led's zouden het beste zijn maar zijn die ook verkrijgbaar? Graag uw help.
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

LED's

Bericht door geert »

Je kan het beste een aantal leds in serie zetten, zodat er geen serieweerstand nodig is.
Voor het aantal leds in serie moet je de voedingsspanning delen
door de spanning die de leds nodig hebben.

Voor rode leds en een voedinggsspanning van 12V worden dat dus 12/0,7=17 ledjes.
Als je dan een snoertje van ± 50 ledjes wilt dan doe je dit 3 keer.

Wil je precies een bepaald aantal ledjes hebben en komt het dan niet uit
met het bovenstaande dan moet je idd een weerstand gebruiken.
De waarde van de weerstand bereken je met R=U/I,
waarbij U de spanning is die "over" is nadat de spanning die de ledjes samen nodig hebben van de voeding is afgetrokken.
I is de stroom die door de ledjes gaat lopen, standaard is dit 15 mA.

Voor 5 rode leds in serie wordt de weerstand dus:
R = U / I = (12-5*0,7) / 0,015 = ± 560 &Omega.
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Even een opmerking op bovenstaande.
Je MOET altijd een serie weerstand opnemen NOOIT ledjes zonder weerstand als er iets met de spanninge gebeurd dan zijn de ledjes kapot.
En een ledje met een voorwaartsspanning van 0,7 volt heb ik nog nooit gezien.
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

oeps

Bericht door geert »

sorry ik was in de war het is 1,7V :oops:
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wat doe je als er een van 1,75 of een va 1,65 bij is??
daarom weerstanden!!!!
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je zet een aantal leds in serie. zoveel dan je ongeveer 10 V kwijt bent.De rest van die spanning 2 v dus ztop je in een weerstand.
De stroom is ongeveer 10 mA. Die ledjes die jij bedoeld zijn er en verkrijgbaar bij de firma Farnell.
Om de slang langer te maken zet je meerdere van deze groepen parrallel.
rob2fast4u
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 mar 2004, 15:19

Bericht door rob2fast4u »

Bedankt allen ik ga hier binnenkort maar eens mee aan de slag.
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

Als je een langere lichtslang wilt, moet je dan voor iedere string leds een nieuwe krachtbron aanspreken? Of kun je zo allemaal op dezelfde kwijt?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Bij een langere lichtslang mag je elke licht groep parallel zetten met de reeds bestaande.
Ik voeg een klein voorbeeld toe om het toe te lichten.
Bijlagen
meerdere leds.GIF
meerdere leds.GIF (1.84 KiB) 49613 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

ff een mededeling

Bericht door deejayke »

als je op elke streng leds eens een looplicht zet dan kryg je een heel prachtig effect 8) het simpelste (denk ik) is een doodgewone johnsonteller :D
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

Hoe werkt dat dan? Ik wil namelijk mijn subwoofer wat lichteffecten meegeven, maar heb totaal geen ervaring met leds etc... ik kan het stuk van mat janssen nog volgen, qua theorie.

Maar hoe zet je die leds dan achterelkaar? Allemaal aan een draadje bungelend?Heb ooit op school iets met die dingen gedaan, maar das bijna 8 jaar geleden, ik kan het me niet meer herinneren hoe het moet....

En bedoel je met een looplicht dat ze een voor een aan en uit gaan? Dus led 1 aan, led 1 uit, led 2 aan, led 2 uit, etc etc?
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re:

Bericht door deejayke »

ja dat bedoel ik, ik zal even voor je tekene hoe je een gewone lichtslang kunt bekomen (ik vermoed dat je deze in een plastieken buis wilt steken)

1: als je het looplicht wilt bouwen zie dan even op deze site en op www.circuitsonline.net er stan op deze sites genoeg looplichten en lichtorgels :D 8)

2: aangezien je het wil aansluiten op je subwoofer kan je regelbare piekdetectors gebruiken deze staat op www.circuitsonline.net/circuits/view/99
als je de potmeters op verschillende 'lage' waardes instelt heb je een soort van lichtorgel en flitsen de leds dus op verschillende pieken.
(wat heel mooi is voor woofers is een mengeling van constant lichtgevende en flitsende leds) :D
Laatst gewijzigd door deejayke op wo 14 jul 2004, 23:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re

Bericht door deejayke »

in onderstaand schema heb ik getekend hoe je lichtslang er uit ziet als je ze in een doorschijnend buisje monteert (als buisje kun je de wateraanvoer slangetjes voor visbakken, of een tuinslang e.d. gebruiken) het blauwe gedeelte is dus je buisje en de rest je schema. zo kan je simpelweg verder bouwen.

als weerstand heb ik 250 ohm gebruikt, je kunt de preciese weerstand berekenen aan de hand van de formule die hier een paar posts geleden is neer gezet.
Bijlagen
lichtslang.gif
lichtslang.gif (1.97 KiB) 49600 keer bekeken
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

Goed, ik snap jouw schema van het buisje, is geheel logisch :)

Maar die schema's van looplicht zien er behoorlijk ingewikkeld uit..... bestaat er een site die de werking van de verschillende onderdelen behandeld?

Ik probeer eerst wel gewone paralelle schakeling, moet ik die leds aan een draadje hangen? En zo jah, wat voor draadje?
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

aangezien je het wil aansluiten op je subwoofer kan je regelbare piekdetectors gebruiken deze staat op www.circuitsonline.net/circuits/view/99
als je de potmeters op verschillende 'lage' waardes instelt heb je een soort van lichtorgel en flitsen de leds dus op verschillende pieken.
Afbeelding

Is dit de potmeter die ze er bij de schakeling in hebben staan? Verder snap ik de werking van B1 in de schakeling evenals R1, R2 en D1, maar wat is is T1? En waar vind ik plaatjes van T1 en B1 zodat ik me een beeld kan vormen van wat het precies zijn........ ik weet het, ik vraag veel, maar ik wil het wel goed doen :)
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re

Bericht door deejayke »

dat is inderdaad zo een potmeter (= een regelbare weerstand), potmeters heb je in allerlei waarden en uitvoeringen.

'T' staat voor transistor.

'B' is een gelijkrichtersbrug (deze kan je zo kopen) of zelf bouwen met 4 diodes. (deze zorgt er voor dat de wisselstroom/spanning wordt omgezet naar gelijkstroom/spaning).

aangezien je maar op 12V werkt en niet veel stroom zal trekken zal het wel lukken 0.75mm².
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

0,75 mm2? Wat bedoel je daarmee? Ik kan op elektronica online niet een gelijkrichtersbrug vinden.... of ligt dat aan mij?

Nog even ingaand op de schakeling, als ik 2 series leds op dezelfde potmeter aan wil sluiten, hoe gaat dat er dan uitzien in schema?

En hoe sluit je al deze onderdelen op elkaar aan? Wat voor draadje moet ik daarvoor gebruiken?
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re

Bericht door deejayke »

0.75mm² is de diameter van je aansluitkabel, je kan bv de kabels van een telefoondraad gebruiken.

gelijkrichtersbrug = gelijkrichter

voor de aansluiting met de piekdetektor moet je de weerstand in de piekdetector vervange door de weerstand die je nodig hebt voor het ant al leds en aals je meer strengen leds wil aansluiten moet je die parallel zette met de eerste strenge, let wel op als deze allemaal op de zelfde potmeter staan deze dan allemaal tesamen flitsen

de onderdelen kan je op een printje zette, er bestaan printjes met eilandjes en dan kan je daar op solderen.
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re:

Bericht door deejayke »

als je wil dan zal ik wel eens op zoek gaan naar het schema van een looplicht en zal ik er dan de leds ook op aansluiten
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

Als je een schema voor me zou willen maken, heel graag :)

Mbt de piekdetector: R1 blijft altijd gelijk? En R2 varieert met het aantal leds dat je erachter zet?

De transistor in deze schakeling, moet die bij meerdere strengen iedere keer herhaald worden?

In de schakeling wordt gelijkrichter B250C1000 genoemd, maar voldoet deze ook?

www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=5193
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re:

Bericht door deejayke »

ok,
ik heb een 8-kanaals looplicht gevonden van velleman (de kit mk107).
als je meer leds in de schakeling wil dan moet je die plaatsen en de weerstand aanpassen. let wel op dat je hier een constante voeding van 9V nodig hebt dus verlaag de 12V van je auto-accu tot 9V of gebruik een blokbatterij :D
de weerstand van de potmeter is 2M2
de andere weerstanden zyn 3k3

schakelaar S1 heeft als functie RESET/OFF
schakelaar S2 heeft als functie PROG./ON

edit: de schakelaars zyn monostabiel
Bijlagen
8-kanaals looplicht MK107.gif
8-kanaals looplicht MK107.gif (5.76 KiB) 49564 keer bekeken
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

Ok, schakeling kan ik begrijpen, maar alsnog 2 vraagjes:

1. Wat zijn monostabiele schakelaars? En kun je ze voor me "aanwijzen" op elektronica online?

2. De potmeter heeft weerstand 2m2, maar wat is dat in Ohm?
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re:

Bericht door deejayke »

1: monostabiele schakelaars zyn schakelaars met terugverende contacten, dwz dat de drukknop steeds terug veert en nooit in 'aan' stand blijft staan. vb: de drukknop van een deurbel

2: 2M2 = 2.2 Mega Ohm
2k2= 2.2 Kilo Ohm

inonderstaande tekening staat zo een drukknop maar is niet echt duidelijk
Bijlagen
drukknop01.jpg
drukknop01.jpg (3.44 KiB) 49553 keer bekeken
elgrandioso
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 19:25

Bericht door elgrandioso »

Zo'n schakelaar?

http://www.elektronica-online.nl/conten ... hp?id=5578

Is het een schakelaar die contact maakt of het contact even verbreekt?
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re:

Bericht door deejayke »

inderdaad, die schakelaar :D
het zyn momentschakelaars (monostabiel schakelaars) die contact maken
Plaats reactie