Veiligheidstrafo 220V AC/ 30V DC 750W

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Johan Harsevoort
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 jul 2004, 14:01

Veiligheidstrafo 220V AC/ 30V DC 750W

Bericht door Johan Harsevoort »

Dag Forum,

ik heb het volgende probleem: ik ben een zwembadje aan het bouwen en heb daarvoor 5 lampen 150W 30V DC gekocht. Ik heb voor 30V gekozen omdat ik een lange afstand moet afleggen met de kabels. Ik bouw in Brazilie, waar ik woon, en ben dus niet gebonden aan "voorschriften" (in Nederland is namelijk alleen 12V toegestaan). Maar ik wil natuurlijk wel een veilig systeem installeren.
Ik dacht dat ik relatief makkelijk aan een trafo voor deze lampen zou kunnen komen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. De verkoper van de lampen kan me wel trafos leveren, maar vraagt daar een klein fortuin voor. Zelf bouwen dus.
Probleem is echter, dat het een veiligheidstrafo moet zijn omdat de lampen onder water komen. Dus prim/sec. electrisch gescheiden, kortsluit en thermisch beveiligt, etc.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe je zo'n trafo bouwt?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Een veiligheids trafo wordt als volgt gewikkeld:
De primaire windingen en de secondaire windingen liggen meestal gescheiden naast elkaar en niet over elkaar.
Hieronder is een tekeningentje.
Dan wordt met de laatste primaire laag ook nog een thermische zekering mee gewikkeld van b.v. 85 graden celcius. Deze gaat dan kapot wanneer de trafo te heet wordt als er een sluiting zou komen of over belast wordt.
De trafo zit dan meestal in een plastic kastje en daarin zit dan een gewone zekering om de trafo te beveiligen tegen overstroom.
Alle metalen delen aarden.
De sec. kant blijft vrij van aarde.
Ik hoop dat de tekening ergens op lijkt.
Bijlagen
veiligheidstrafo.GIF
veiligheidstrafo.GIF (2.79 KiB) 13063 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Johan Harsevoort
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 jul 2004, 14:01

Bericht door Johan Harsevoort »

Dankjewel Mat, dat was een snelle reactie !! Maar is het ueberhaupt een goed idee om zo'n trafo zelf te bouwen? Ik heb het idee dat als je zelf gaat wikkelen de kans op beschadiging van de lak (en dus sluiting) erg groot is. Bovendien worden deze trafos na het wikkelen vaak helemaal volgegoten met hars. Ook tricky lijkt me omdat ik niet weet welke hars ik moet gebruiken. Is het niet verstandiger om op zijn minst de spoelen (de trafo zelf) te kopen en daarna zelf de benodigde beveiligingen in te bouwen? In dat geval: weet jij hoe ik aan zo'n trafo kom?

Wat ik wel gevonden heb is een 220V AC/30V AC ringkerntrafo. Kan ik dan het system beveiligen door er een 30V/30V veiligheidstrafo achter te schakelen en dan gelijkrichten?

Groeten,

Johan
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De lak van de draden die je gebruikt om trafo's te wikkelen is een stevige flexibele laklaag die best moeilijk te beschadigen is.
Maar 2 trafo's in serie, wat jij beschrijft is natuurlijk ook een goede isolatie
Wanneer je nu gewone zekeringen gebruikt voor de trafo en je lampen dan gaat dat best kunnen.
He ingieten van een zelfgemaakte trafo valt inderdaad best tegen wanneer je dit goed wil doen.
Meestal gebeurd dit dan in een ruimte met onderdruk om ervoor te zorgen dat er geen luchtbellen achterblijven en dat het gietsel overal komt.
Jouw idee is het beste voor die toepassing en de goedkoopste denk ik.
Plaats bij de ringkern ook nog een thermische zekering van 85 gr. dan weet je zeker dat er bij kalamiteiten geen rare dingen gebeuren.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

hier is anders een link van een bedrijf in polen dat goedkope transformatoren levert: http://www.cyfronika.com.pl/cgibin/shop?show=TT
Plaats reactie