fuzz face

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 jul 2004, 23:48

fuzz face

Bericht door »

hoi,

ik ben gisteren aan mn eerste 'zelfbouw' pedaal begonnen. ik kende niets van elektronica en het resultaat (na een dag solderen) is een bijna perfect werkende pedaal. Pedaal zit wel nog niet in een metalen kast, alles ligt dus nog bloot

Tot nu toe ben ik dus al meer dan enthousiast over mijn prestatie, maar...
KAn er iemand mij met de volgende problemen helpen?:

1)Ik ontvang een radiosignaal...gebeurt meer heb ik al gehoord, maar hoe los ik dit op?

2)de klank van de fuzz is goed maar 'kraakt' en de distortion komt enkel behoorlijk door indien ik de trimpot (10k) volledig opendraai. hoe krijg ik een vloeiende distortion? en is het normaal dat ik die pot volledig moet opendraaien (naar links:s)?

3)het volume is erg laag, enkel even hard als 'clean' wanneer ik volume knop van de pedaal helemaal opendraai.

Voor wat meer duidelijkheid over de fuzz die ik maak kan je hier het pdf-schema vinden: http://www.generalguitargadgets.com/v2/ ... syface.pdf

Bedankt!
greetz
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hier wat tip's.
De radio zender kun je wegkrijgen door een condensatortje van 100 pf van IN naar de aarde te leggen. Wanneer potmeters bij linksomdraaien harder gaan dan moet je de buitenste draden verwisselen.
En inderdaad als je aan de 10K instelpotmeter draaid en de versterking wordt zo hoog dat Q2 in verzadiging komt dan krijg je een kraak geluid.Het duurt nl even voordat de transistor dan weer uit verzadiging is. Dit hoor je als kraak. Erg veel kun je aan deze schakeling niet doen om de vervorming te verbeteren Het is eigenlijk niet meer dan een overstuurde voorversterker.
Dit onderwerp is al eens eerder onder gitaardistorsion hier in deze rubriek aan de beurt geweest. Lees daar eens misschien vind je daar nog wat tips.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 jul 2004, 23:48

Bericht door »

ok, thanks!
ik heb de radio er al uit gekregen door gewoon alles in een metalen kastje te steken en op de grond te leggen, blijkbaar doet de aarding dus ook goed aan het weghalen van brom en radio.

MAAR nu zit nog met een klein probleemje, de fuzz klinkt zalig scherp en er komt een zeer goede distortion door dankzij die germanium C,
maar als ik een noot of een akoord laat uitklinken valt het signaal of eerder de distortion hakkelend weg
het lijkt wel alsof de distortion de sustain of lange trilling van de gitaar niet kan volgen
bij lageren noten minder, waarschijnlijk door meer trilling, en bij hoge noten zo goed als onmiddelijk waardoor ik dus tijdens het spelen 'gaten' en wegvallende distortion in mn fuzz klank krijg...

Heb ik iets slecht aangesloten? Of ligt dit aan een of ander component?

Nogmaals bedankt!

PS: pedaal is trouwens een aanrader voor de hendrix fans want met die germanium C krijg je een mooie oude fuzz sound
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Geen idee, je zou eens met een oscilloscoop moeten meten wat er gebeurd! Dan kun je meer zeggen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie