Wie wil me even helpen, tijdrelais

Deel hier je ervaringen over schema's met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wolf1
Berichten: 40
Lid geworden op: do 11 mar 2004, 22:55
Locatie: . .. .. .

Wie wil me even helpen, tijdrelais

Bericht door Wolf1 »

Wie wil me helpen ?
Heb geen elektronica verstand, doe voor hobby elektra aan bootjes, wordt daarin regelmatig geconfronteerd met de behoefte van een vertraagt opkomend of afvallend relais. Is natuurlijk te koop maar de prijs bevordert de sfeer niet.
Daar de hobby elektronica nog steeds een ideaal van me is. (lekker bij de kachel aan de tafel en niet zo als nu in weer en wind)
Gegooglet en jahoor te kust en te keur tal van mogelijkheden, we hebben echt ons best gedaan, ben er ook al 4 maanden mee van de straat af, we zijn reeds aan het 4e ontwerp, maar het werkt nog steeds niet.
Het laatse project:
De Delayed off werkt helemaal niet, ondanks dat ik op de basis van de 2N3906 niks meet (R6 los) gaat de transistor niet open.
De Delayed on werkt, maar de bedoeling was, eenmaal aan, aan blijven tot de spanning van het hele circuit wordt onderbroken.
Maar dat gebeurt nu niet, het blijft repateren.
Gr. Jan
Bijlagen
Timer relais
Timer relais
Timer relais.jpg (65.3 KiB) 35471 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wolf1 op zo 24 feb 2008, 0:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit komt omdat je oscillator en teller gewoon door blijft lopen.
Pen 11 zou je met een diode naar "0" moeten trekken op het moment dat je "er bent".
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Wolf1
Berichten: 40
Lid geworden op: do 11 mar 2004, 22:55
Locatie: . .. .. .

Bericht door Wolf1 »

Mat Janssen schreef:Dit komt omdat je oscillator en teller gewoon door blijft lopen.
Pen 11 zou je met een diode naar "0" moeten trekken op het moment dat je "er bent".
Dat hij gewoon door blijft tellen had ik ervaren, pen 11 naar 0 denk ik te begrijpen maar dan op het juiste moment, kan ik alleen bedenken met een relais gestuurd door Q1. En dat had ik nu eigenlijk liever niet, ten eerste trekt het Bosch relais al 150mA.
En ten tweede ik had het graag uitgevoerd zoals bijgaande foto (eerder ontwerp) weergeeft, op het printje zitten de zelfde 5 aansluitingen als op het oorspronkelijke relais.
Bijlagen
DSCF0001.JPG
DSCF0001.JPG (311.92 KiB) 35432 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dan doen we het zo maar. dit blokkeerd ook.
Bijlagen
vertrager.JPG
vertrager.JPG (31.57 KiB) 35421 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Betreft het eerste schema : A, een vertraagd afvallend relais??
Het inverteren van de relaisaansturing maakt een relais niet vertaagd afvallend! Dan kun theoretisch ook de verbreekcontacten gebruiken. Dit is onjuist.
Een vertraagd afvallend relais is altijd (onvertraagd) direct "in" wanneer er wordt ingeschakeld. Wanneer wordt uitgeschakeld valt het relais na een ingestelde tijd af.
Omdat het bij A een schakeling betreft die een voedingsspanning nodig heeft (teller) zijn er minimaal altijd 3 aansluitingen benodigd.
(Of een ander extern commando "start afvalvertragingstijd")

Schakeling B, vertraagd opkomend) zou moeten werken.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat uitgang 3 maar 1 impuls hoog is. (dus doortelt)
Tenzij dit IC niet voor deze toepassing (vertraag opkomend) bedoeld is. Mij onbekend...
Het relais valt pas af na het uitschakelen van de voeding, bij inschakelen start de cyclus weer opnieuw.
GvH-E
Gebruikersavatar
Wolf1
Berichten: 40
Lid geworden op: do 11 mar 2004, 22:55
Locatie: . .. .. .

Bericht door Wolf1 »

Helpt dit
Bijlagen
IC schema.jpg
IC schema.jpg (51.94 KiB) 35388 keer bekeken
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Omdat de gelijke timerschakeling op "cicuits online" als timer vermeld staat neem ik aan dat deze ook werkt....
Maar na enige bestudering van de datasheet van Fairchild moet ik toegeven dat ik geen terugkoppeling kan vinden die bij een output op 3 (teller 0 ?) de schakeling in deze stand blokkeert.
Maar ik ben hier niet geheel zeker van. De aansluitingen 9, 10 en 11 zijn delen van de RC oscillator.

Maar je zou kunnen proberen om i.p.v. een transistor hier een thyristor te plaatsen. Het (impuls??) signaal brengt de thyristor in geleiding en blijft in geleiding.
Resetten gebeurt door het spanningsvrij maken van de voeding zoals bij een vertraagd opkomend relais gebruikelijk is.
Voor de goede werking van de thyristor is het mogelijk dat er een RC schakeling over de relaisspoel noodzakelijk is of een R van bijv. 1 KOhm.

En anders moet je gaan zoeken naar een ander IC. GvH-E
Gebruikersavatar
Wolf1
Berichten: 40
Lid geworden op: do 11 mar 2004, 22:55
Locatie: . .. .. .

Bericht door Wolf1 »

Hr. Mat Jansen, geweldig het vertraagt opkomende schema werkt, waar moet ik de cadeaubon heen sturen?
Hiermee kan ik denk ik verder.
Is mijn oplossing voor het delayed off acceptabel, en een mogelijk succes ?
Gr. Jan.
Bijlagen
Delayed off.gif
Delayed off.gif (20.65 KiB) 35026 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wolf1 op zo 24 feb 2008, 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wolf1
Berichten: 40
Lid geworden op: do 11 mar 2004, 22:55
Locatie: . .. .. .

Bericht door Wolf1 »

Sorry
Laatst gewijzigd door Wolf1 op zo 24 feb 2008, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je hebt een PM :lol:
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Wolf1
Berichten: 40
Lid geworden op: do 11 mar 2004, 22:55
Locatie: . .. .. .

Bericht door Wolf1 »

Een bosje, een bosje, een bosje..........
Bijlagen
vergeet menie.jpg
vergeet menie.jpg (129.32 KiB) 35160 keer bekeken
Plaats reactie