aansturing van 200 leds

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
mcaschoot
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 23 jul 2004, 14:36
Locatie: arnhem

aansturing van 200 leds

Bericht door mcaschoot »

ik wil graag weten hoe ik de spanning voor een led moet berekenen. Ik heb een schakeling die wordt gestuurd door een pc. De pc stuurt relais aan die vervolgen 2 ledjes per lijn moet gaan laten branden. Nu is mijn vraag hoe moet ik de spanning bepalen?? Er is een knop die via relais een matrix aanstuurt die alle leds laat branden. Het is zo geschakeld dat alle lampjes op het paneel uit zijn gevoerd met 2 leds. Ik wil graag weten wat voor spanning ik op de leds moet zetten en of daar nog eventueel een weerstand tussen moet of niet. Kan ik beter de led in serie of paralle zetten?? Het kan dus ook zo zijn dat er maar 1 setje van 2 leds aan is. Dus alle 91 lampjes ( x2 leds = 182 leds) op het paneel zitten zijn appart aanstuur baar.

b.v.d

Martijn Schoot
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zet de 2 leds in serie. stel dan ben je 3,5 volt kwijt als spannings val voor deze 2 led's.
Wanneer je 5 volt voeding hebt en je wil 20mA ledstroom laten lopen dan heb je de volgende weerstand nodig.

5-3,5= 1,5 volt (dit is de spanning over de weerstand)
1,5 volt en 20 mA is 75 ohm. Neem maar 82 ohm dit is een bestaande waarde.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
janvanbree
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 19 jul 2004, 20:16
Locatie: moergestel
Contacteer:

Bericht door janvanbree »

Dit weerstandsberekening klopt natuurlijk als een bus, maar waarom zou je die led's met relais aansturen terwijl het op zo veel andere manieren veel goedkoper en makkelijk kan via je pc...?
offordable showequipment? www.alelight.nl
Plaats reactie