Digitale dimmer

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Jan Kees
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 jul 2004, 14:28

Digitale dimmer

Bericht door Jan Kees »

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is jan kees velthoven. Ik heb 4 jaar geleden elektronica gestudeerd in gouda en ben nu na een vier jarige HIO studie werkend als software engineer in rotterdam. Mijn elektronica kennis is dus wat weggezakt.

Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik wil voor mijn interieur een schakeling maken met een rgb-led. Deze led beschikt over 3 kleur kathodes (RGB) Ik wil met een pulse generator (555) een 8bits teller aanspreken die vervolgends wordt geconverteerd naar een analoog signaal via een DAC (DAC0808). Tussen de DAC en de teller worden twee display karakters (TIL312) aangesproken voor de weergave van de hexadecimale waarde van een kleur kanaal. Het analoge signaal moet over een transistor gestuurd worden zodat ik meerdere leds kan voeden. Deze schakeling moet dan drie maal gemaakt worden op de print zodat elk kanaal appart aangesproken kan worden. (RGB)

Krijgt iemand al zin om me in de goede richting te helpen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Daar ik net terug ben van vakantie heeft het antwoord even op zich laten wachten.
Wanneer ik je vraag goed begrijp gaa je een schakeling maken met een 8 bit binaire teller die dan een dac aan stuurd.
Wanneer je dit maakt dan krijg je een lineare zaagtand van 256 stapjes .
Dit begrijp ik nog. Maar dan ben ik de weg kwijt in jouw verhaal.
Wat en wanneer moeten die gekleurde leds nu gaan doen?
Uit de DAC komt een zaagtand spanning van 0 tot zeg 5 volt en dan begint het weer opnieuw.
Ik kan echt niks verzinnen op dit moment met die informatie.
Graag iets meer info en eventueel een voorbeeld over wat je wilt zien.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Jan Kees
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 jul 2004, 14:28

Bericht door Jan Kees »

Hey hallo, ik wil via de 555 timer een 8 bits teller aanspreken, deze moet door een schakelaar onderbroken kunnen worden zodat ik de stand van de teller kan controleren De 8 bits uitgangen moeten via een DAC (of een weerstanden netwerk en een opamp) naar een constante spanning geconverteerd worden zodat er via een transistor een led ketting aangesproken kan worden. Deze schakeling wordt drievoudig uitgevoerd (voor elk kleur kanaal RGB). Alvast bedankt voor je intresse. Ik kan zelf wel een schakeling tekenen maar ik heb de hulp van een prof nodig voor controle. Nogmaals bedankt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Teken eens iets dan kontroleer ik het wel, want als ik jouw verhaal goed lees zeg je precies het zelfde als in het begin en dan krijg je een zaagtand vormig signaal op je ledjes. Hetgeen alleen maar resulteerd in een beetje helderheids verandering en verder niks.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie