wisselspanning setten

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

wisselspanning setten

Bericht door marcel »

Geachten.

Mijn bedoeling is om van een wisselstroom (16V) een stroomdetectie te creeren en een dan een flipflop (4044) te setten. Dit wou ik doen met een opto, alleen hoe maak ik van dat wisselspanningssignaal (parallel aan de te meten kring) een gelijkstroom signaal dat de opto accepteerd. (+5V)?

PS. Kan ik ook vragen over multiplexen met de 4021 en 4049 ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik was op vakantie en daarom zie ik nu deze vraag pas.
Ik heb echter een vraag voordat ik je verder kan helpen.
Hoe hoog is de minimale en maximale stroom die er gedetecteerd moet worden?
Wanneer ik dit weet dan kan ik wel iets bedenken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Ik hoop dat je fijne vakantie heb gehad. Voor mij geldt trouwens hetzelfde, ben vanavond teruggekomen.

De stroom die er doorheen gaat is minimaal 0 A en maximaal is afhankelijk van de aanwezige variatie in toeren en type motor die eraan komt te hangen maar waarschijnlijk nooit hoger dan 500 mA. Het gaat om de marklin motertjes en de schakeling is bedoeld als bezetmelding.Ik heb een printplaat (replica S88) besteld bij Conrad en er wordt beweerd dat een stroompuls rechtstreeks er op aan te sluiten is (datasheet) maar ik heb mijn twijvels, vooral wanneer er met vervuiling meer van het motortje wordt verwacht. Volgens mij is toch wel belangrijk om ingangen wat constant te houden en niet teveel warmte ontwikkeld wordt. Net als het weer.

Vr.groet,
Marcel
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb iets gemaakt way stroom moet kunnen detecteren.
Wanneer je een andere voedingsspanning hebt voor de schakeling is dat niet erg. Misschien moeten we dan een weerstand een andere waarde geven.
Het werkt als volgt:
Wanneer er stroom door de 1 ohm weerstand gaat lopen wordt deze gemeten door de verschilversterker aan het begin.
De verschilversterker versterkt de gemeten stroom ook nog zodat er ook kleine stromen gedetecteerd kunnen worden.
Daarna wordt er gelijkgericht omdat je wisselsstroom gaat detecteren.
In de volgende oppamp wordt er vergeleken of er een stroompje loopt.
Bij ja gaat de uitgang omhoog. Bij nee is de uitgang laag.
Bijlagen
stroomdetectie.GIF
stroomdetectie.GIF (3.02 KiB) 23200 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Ziet er indrukwekkend uit. Het schema is duidelijk en goed te begrijpen.
Wat de voedingsspanning betreft zijn er diversen opties. Wanneer ik het schema aanhoud dan kan de 12V uit de trafo gestabiliseerd worden met de 7809 of de weerstand veranderd van waarde zodat de +5V voeding gebruikt kan worden of ik sluit het aan met de 7812.

De eerste optie lijkt mij het best omdat er dan een nieuwe groep stroomverbruikers ontstaat die apart op de trafo komt zodat de rest er niet direct mee belast wordt.

Een vraagje nog, wat is de stroom die uit de opamp komt ? Dit omdat dit " aan, uit " ook wil gebruiken voor de seinbesturing en deze bestaat uit flipflops en de BC547 met ledaansturing.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

12 volt op het systeem is ook geen probleem.
Wat de uitgangsstroom betreft van de oppamp.
5mA is geen probleem. Je kunt er rechtstreeks ic's uit de HEF4XXX serie mee aansturen.
Het is echter wel aan te bevelen dat het ic wat direct aan de oppamp zit een z.g. schmittrigger ingang heeft.
Wanneer je de zaak op TTL ic's aansluit dan moet je alles op 5 volt zetten en ook een schmittrigger ingang ic gebruiken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Heeft de 4044 zo'n ingang?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Nee, maar omdat het een set / reset flip flop is geeft dit geen problemen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Oke, ik zal het uitproberen. Ik neem aan dat de 1 ohms weerstand rond de 4 W zit of is dat te hoog en de rest 0,25 W ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De formule voor vermogen is I kwadraat maal R dus is geval van jou 0,5 maal 0,5 maal 1 is 0,25. Dus een half watt voor deze weerstand is al ok maar neem er een van 1 watt dan heb je bij kortsluiting nog niet zoveel rook.
De andere is inderdaad een kwart watt voldoende.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

1 ohm 1W lijkt me goed omdat de stroom een enkele seconden aanwezig is.

Kan ik ook de LM324 gebruiken om meer mogelijkheden te creeren op 1 printplaat. Gebruik ik dan 1 en 2 voor de ene stroomdetectie en 3 en 4 voor de andere?

Marcel.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Natuurlijk.
Maar ik stel wel voor om een apparte voeding te maken voor de electronica en andere voor je treintjes.
Liefst een gescheiden voeding, ik bedoel een apparte wikkeling voor deze voeding. Niet een railsvoeding aftakken voor wissen en gelijk.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Goed om te weten dat het kan en inderdaad ik heb naast de voeding voor de treinen nog twee aparte trafo's die gebruik ik voor de elektronica naast het digitaal rijden.

Bedankt voor de informatie en ik heb nu het idee dat ik een betrouwbare en vooral veilige manier heb om terugmelding aan te bieden.

Groet,

Marcel.
marcel
Berichten: 40
Lid geworden op: di 6 jul 2004, 19:03
Locatie: Harlingen

Bericht door marcel »

Geachte

Ik heb de schakeling gebouwd en geprobeerd te testen en kwam tot het volgende. De spanning tussen de uitgang en massa bleef ongewijzigd of er op het baanstuk nu stroom afgenomen werd of niet. Deze spanning was -60 mV. Het is mij vreemd dat het negatief is en na het loslaten van de meetpunten gaf mijn meter netjes 0V aan.

Mijn vraag is nu is er een betere manier om de schakeling te testen en waar moet ik op letten zodat ik weet dat het op de juiste manier gemonteerd is ?

PS. De gebruikte componenten zijn precies overeenkomstig met het schema met uitzondering dat er een LM324 gebruikt is.

Groet, Marcel
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je zou met behulp van een lampje stroom door de 1 ohm weerstand kunnen laten lopen om te testen. En als je een LM 324 hebt gebruikt dan moet je wel andere aansluit punten gebruiken dan die op het schema staan he.
Want in een lm324 zitten 4 opamp's en in een lm358 maar 2.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie