ondernemingsproject/eindwerk?

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
dj thomas
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 apr 2008, 14:59
Locatie: . .

ondernemingsproject/eindwerk?

Bericht door dj thomas »

Kan iemand mij raad geven,

Ik studeer in het avond onderwijs graduaat elektronica optie multi media en moet na de zomer aan mijn einndwerk/ondernemingsproject beginnen.
Alleen weet ik niet wat maken of creëren. het mag niet letterlijk uit een tijdsschrift of boek overgenomen worden en er moet wat zelfdenk werk bijzitten.

Kan iemand mij raad geven over een goed eindwerk? Alle tips zijn welkom! ikzelf ben Dj en gepassionneerd door audio toepassingen!

Ps. ze stellen voor op school om liefst iets embedded te creëren.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Misschien een functiegerator die door een microcontroller word gestuurd?
dj thomas
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 apr 2008, 14:59
Locatie: . .

Bericht door dj thomas »

bedoel je een micrcontroller die de uitgang geeft zoals een functie generator?

Vind ik daar ergens info over?

Bedankt alvast voor het voorstel.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Nee daar is een microcontroller niet snel genoeg voor.

Je zal dan een DDS (of een functiegen ic) moeten nemen. Daar de nodige filters bij bouwen voor driehoek enzo. Die DDS stuur je dan aan met een microcontroller (frequentie enzo instellen)
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

aangezien je een disc jockey bent stel ik zelf voor om een intelligente lichtbesturing te bouwen, kan je deze nog gebruiken voor je discobar ook ;-)

een mooi voorbeeld is de dmx (light) besturing die mat hier heeft uitgewerkt in de rubriek "lichteffecten"
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
dj thomas
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 apr 2008, 14:59
Locatie: . .

Bericht door dj thomas »

ik ben wel geintereseerd in die functiue gen metmicrocontroller. maar vind ik daar ergens wat info over om me op weg te helpen?

Mijn idee is het volgend maar weet niet of het realiseerbaar is?

Ikzelf had gedacht om een schakeling te maken om tussen mijn mengpanneel en eindversterker te plaatsen die automatisch het uitgangsniveau gaat verlagen als het geluid inde kamer( gemeten met een DB meter ) te hoog gaat. daar zou dan een brokje digitaal bij moeten komen, bv. een uitlezing en instelling via Pc.
Maar hoe begin ik eraan en is het realiseerbaar?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

dj thomas schreef:Ikzelf had gedacht om een schakeling te maken om tussen mijn mengpanneel en eindversterker te plaatsen die automatisch het uitgangsniveau gaat verlagen als het geluid inde kamer( gemeten met een DB meter ) te hoog gaat. daar zou dan een brokje digitaal bij moeten komen, bv. een uitlezing en instelling via Pc.
Maar hoe begin ik eraan en is het realiseerbaar?
Dit is al zo oud als de weg naar Rome, iedere discotheek / bar is al jaren verplicht om zo'n stukje electronica in zijn installatie te hebben.
Het wordt door de plaatselijk *ordediensten* ingesteld en verzegeld voordat er ook maar 1 toon uit de installatie mag komen.
pe5ocb
Berichten: 115
Lid geworden op: za 5 mei 2007, 19:59
Locatie: Zoetermeer

Bericht door pe5ocb »

Daar geloof ik geen moer van, ik kan me niet voorstellen dat ik geen gehoorbeschadiging krijg bij de geluidsniveau's die je tegenkomt, terwijl ik dan nog niet eens in de buurt van de speakers sta.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Helaas is het wel waar, maar er wordt buiten gemeten.
De omgeving mag geen last hebben van de muziek die binnen gedraaid wordt.
Daarbij is gehoorbeschadiging iets wat je kan krijgen van tonen die jij niet hoort en hoeft niet per definitie in het hoorbare gebied te liggen.
Ook de tijdsduur is van belang, 1 sec van een straaljager is niet zo schadelijk als 10 uur van piano gepingel.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Als je meer over geluid wilt weten kijk dan eens op deze pagina en volg de links.
http://www.educypedia.be/education/sound.htm

Een aardige PDF is hier te vinden : http://tcw2.ppsw.rug.nl/~post/taal_en_s ... geluid.pdf

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
dj jens
Berichten: 1543
Lid geworden op: ma 2 jan 2006, 11:30
Locatie: Den Haag.. .
Contacteer:

Bericht door dj jens »

het idee van dejayke lijkt mij meer realiseerbaar. als je een lcihtpaneel maakt met wat ic;s enzo. kan je hem helemaal door programmeren. (en ik denk dat je er meer aan hebt voor jezelf ook :P )
Gebruikersavatar
cheeta
Berichten: 514
Lid geworden op: do 7 okt 2004, 21:16
Locatie: . .. .. .. .. .. .. .

Bericht door cheeta »

wij zijn zelf bezig met touch screens rgb sensors etc om rgb spots te maken en aan te sturen

*licht regel tafel dus*.

dit doen we met de 16f877 en communicatie over rs232 etc.

wil je het goed doengebruik ook nog is het dmx protocol ;)


doen wij niet aangezien school ons 9 weken vertraging heeft opgeleverd aangezien ze de rekeningen van farnell niet betaalde...
Plaats reactie