personenteller

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
wjyr
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 apr 2008, 10:38

personenteller

Bericht door wjyr »

In een ruimte waarvan de in- en uitgang langs dezelfde inkom zijn gelegen mogen niet meer dan
100 personen gelijktijdig aanwezig zijn.
Ontwerp een systeem dat kan detecteren hoeveel personen er in de ruimte aanwezig zijn. Telkens
een persoon binnen gaat moet de teller met één worden verhoogt. Verlaat een persoon de ruimte
moet de teller met één worden verlaagt. Verlaat een persoon de ruimte en bedenkt hij zich mag de
teller niet met één verlaagd zijn. De schakeling moet de beweging van de verplaatsing van de
personen kunnen detecteren aan de hand van sensoren. Welke bepaal je zelf in je ontwerp.
Van zodra er meer dan 80 personen aanwezig zijn in het lokaal moet een lamp aan en
uitgaan.Frequentie 2 Hz. Van zodra er meer dan 105 personen aanwezig zijn in de ruimte moet een
sirene gaan. Deze moet een variërende toonhoogte hebben en blijven loeien tot er maximaal 100
personen aanwezig zijn.
Ontwerp deze schakeling, simuleer ze en maak een PCB met 3D-zicht (vb via KICAD)


Kan iemand mij helpen?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Is een school vraag vermoed ik? Dus move naar "School en huiswerk vragen"

Je zal een 105 teller moeten maken met een paar digitale comparatoren.

Als je 2 lichtsluizen vlak achter elkaar zet kan je de richting bepalen en dus op of aftellen.

het uitwerken kan je zelf doen anders leer je er niks mee.
wjyr
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 apr 2008, 10:38

Bericht door wjyr »

als ik het zelf kon zou ik geen hulp vragen he
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

eerst een teller maken die minstens tot 105 telt.

bij 105 schakel (setten) je een RS flipflop die je geluid op zijn beurt weer aanstuurt, bij 100 laat je de flipflop resetten

voor het licht maak je een waarheidstabel met alle toestanden van je teller en vereenvoudig je deze.

m.v.g.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Plaats reactie