1,5 watt ripkip zender

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
ronaldhf
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 19:58

1,5 watt ripkip zender

Bericht door ronaldhf »

Goededag,
ik heb de zender van ripkip gebouwd maar hij werkt nog niet
ben er al een tijdje mee zoet en vandaag had ik (denk ik) weer een vooruitgang.
eerst ff mijn verleden met electronika;
men vader is vroeger amateur geweest en maakte zijn zenders altijd zelf samen met een mede amateur ik heb nog een hele oude schemamap liggen met allerlei zenders daar de schema`s van na veel te kijken en tog een poging te wagen besloot ik de 1,5 wat zender op deze site te maken
dus heb qua electronika weinig ervaring(al doe ik wel de opleiding sterkstroom installaties) en heb ik me pa vroeger geholpen met weerstanden uitzoeken op kleur en de juiste aan gegeven (lol)

maargoed back to the point
ik heb hem dus gebouwd met een aantal veranderingen de lokale dealer had geen ferriet kralen en was volgens hem ook moeilijk verkrijgbaar? naja goed hij had mij een vervanging gegeven wat lijkt op een soort weerstand het moet een spoel zijn met een ferriet laagje oid verder ook geen idee
en de spoelen heb ik niet met koperdraad gedaan maar met vernickeld koperdraad wat iets dunner was maar volgens mij lokale electronika shop moest dat ook voldoen
voorderest heb ik alles aangehouden wat er op de schema stond

de 3 hoofdlijnen heb ik doorgevoert op de print en zo na mijn mening geen fout erin ziten
tog had ik de eerste keer iets fout gedaan toen ik m aanzette kwam er een beetje rook af en dat was t:P
vandaag bleek ik me eerste bf199 te hebben door gebrand
ik heb die vervangen en tot mijn geluk werd eindelijk mijn 2n3866 warm dus ik sprong een gat ik de lucht van hehe hij word eindelijk aangestuurd
alleen nu kom ik niet op frequentie (ook heb ik geen attenne aangesloten om te testen (hij word hand warm dus niet lauw wel warm maar je brand je poten er nie aan er zit een flinke koelfin op)

nu vroeg ik me af hoe het komt dat ik me niet kan terug vinden op de ether wat kan het zijn kan het met die verkeerde draad te maken hebben of kan het met die vervanging van die ferriet te maken hebben wie kan me duidelijkheid geven

m.v.g ronald
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Spoelen wikkel je normaal met een geisoleerde draad, Kan ook met ongeisoleerde, maar dan mag je geen kortsluiting maken met een andere wikkeling, anders hou je geen zelfinductie meer over.
Over het kern materiaal kan ik nog niks zeggen. misschien deugd dat ook niet en heb je ook niet de juiste spoelwaardes.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ronaldhf
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 19:58

Bericht door ronaldhf »

gister heb ik de test printje (die van ripkip met 50 ohm weerstand en een germanium diode om de vermogen te meten)
aangesloten op de attenne uitgang en heb blijkbaar mijn 2n3688 doorgefikt :(
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ronaldhf op ma 26 mei 2008, 14:04, 3 keer totaal gewijzigd.
lollipop dolli
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 1:16
Locatie: Hamme. .. .. .

Bericht door lollipop dolli »

**Beetje offtopic**

Nu hij het over ripkip heeft, wat is er daar eigelijk van geworden?

**Beetje offtopic End**
professioneel groentje :;):
Plaats reactie