Verkortingsfactor V voor connectoren

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Verkortingsfactor V voor connectoren

Bericht door ax25 »

Vraagje m.b.t. de verkortingsfactor V :

soms is het van belang voor metingen e.d. dat een ( coax ) kabel een specifieke lengte heeft. Voor lagere frequenties is de lengte van de aangesloten connector niet zo belangrijk.

Voor de wat kortere kabels ( coax ) bij hogere frequenties gaat ook de lengte van de toegepaste connectors een rol spelen. Als bijvoorbeeld een kabel voor 1280 MHz 13 lambda lang moet zijn waarbij er twee connectoren zijn aangesoldeerd die elk een mechanische lengte hebben ( van eind coax tot aan begin pen ( centrale binnengeleider ) van bijvoorbeeld 7 mm, dan geldt er volgens mij voor de kabellengte zelf :

[ ( 300/1280 . 1000 . 13 ) - ( 7 + 7 ) ] . 0.66 = 2 meter en 1.7 mm .. Voor de gegeven lengte en frequentie verschijnt er nu aan het eind van de kabel dezelfde amplitude waarde als er aan het begin existeert. Uiteraard als er buiken en knopen op die kabel zijn ..

Op 13 cm wordt het nog kritischer. De connectorlengte t.o.v de kabel wordt relatief groter, men moet er meer rekening mee houden.

Weet iemand welke verkortingsfactor ik moet gebruiken voor het connectordeel waar de coax zelf niet meer actief is dus dat deel waar de geleiding van het HF door de connector zelf gebeurd ( teflon / metaal type ) ?

Met dank voor antwoord :) Leon PC1L.
((-,O))
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

De impedantie van de connector waar het hier om gaat is gelijk aan die van de kabel.
Misaanpassing betekend immers verlies van signaal.
Dus zal naar mijn mening de verkortingsfactor gelijk zijn aan die van de kabel. GvH-E
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Hallo GvH-E, met dank voor je reactie :
GvH-E schreef:De impedantie van de connector waar het hier om gaat is gelijk aan die van de kabel.
Misaanpassing betekend immers verlies van signaal.
Dus zal naar mijn mening de verkortingsfactor gelijk zijn aan die van de kabel. GvH-E
De impedantie van de connector waar het hier om gaat is gelijk aan die van de kabel.

Misaanpassing betekend immers verlies van signaal.

Absoluut waar.

Maar : i.v.m. het dieelectricum ( in dit geval verschilt het tussen kabel en connector ) is de verkortingsfactor ( helaas ) niet dezelfde. Echter wel de impedantie ! Dat komt doordat voor verschillende dieelectricum verschillende verkortingsfactoren V van toepassing zijn ( andere afmetingen ). Daardoor kan men zo'n connector exact dezelfde impedantie geven als de aan te sluiten tramsmissiekabel :).

Hierdoor ontstaan er geen stootpunten die reflecties veroorzaken.
((-,O))
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Bij connectors waarbij dit "probleem" aanwezig is, loopt meestal de binnenader met zijn dielectricum door tot de contactpen.
Bij een ander kan er eventueel een extra busje om de binnenader geschoven zijn.
Wanneer dit verschil waar jij op doelt echt zou spelen lijkt het mij dat je de gegevens bij de connectorfabrikant moet ophalen.
Of zullen deze standaard bij de connector aanwezig zijn.
Wanneer het echt op dit verschil aankomt vraag ik mij af inhoeverre de kabeltoleranties van invloed kunnen zijn op jouw experiment.
Succes, GvH-E
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door ax25 »

GvH-E schreef:Bij connectors waarbij dit "probleem" aanwezig is, loopt meestal de binnenader met zijn dielectricum door tot de contactpen.
Bij een ander kan er eventueel een extra busje om de binnenader geschoven zijn.
Wanneer dit verschil waar jij op doelt echt zou spelen lijkt het mij dat je de gegevens bij de connectorfabrikant moet ophalen.
Of zullen deze standaard bij de connector aanwezig zijn.
Wanneer het echt op dit verschil aankomt vraag ik mij af inhoeverre de kabeltoleranties van invloed kunnen zijn op jouw experiment.
Succes, GvH-E
Ik wilde de factor V o.m. voor N en SMA weten, ik zal wat uitgebreider zoeken in de sites van de fabrikanten :).

Kabeltoleranties : zie hier ( onder verkortingsfactor RG58 eerste afbeelding ).

I.v.m. de steeds grotere invloed van de connector ten opzichte van de kabellengte bij hoge frequenties had ik er ook hier iets over geschreven.
((-,O))
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

In de door jou geplaatste linken is de hoogste frequentie 29 MHz.
Daarbij kun je de eventuele afwijking van de connector verwaarlozen.
Ga je boven de 1 GHz. dan is RG58 of RG59 en BNC meestal niet meer aan de orde.
Dan wordt het "loodgieterswerk" en zijn er afregelmogelijkheden te creeren om filters precies op de juiste frequentie te brengen.
Daar is ook geen connector in gewenst omdat die de Q van de kring onnodig zal verlagen.

Maar over deze technieken zijn reeds diverse boeken beschikbaar.
Deze technieken zijn niet nieuw. GvH-E
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door ax25 »

GvH-E schreef:In de door jou geplaatste linken is de hoogste frequentie 29 MHz.
Daarbij kun je de eventuele afwijking van de connector verwaarlozen.
Ga je boven de 1 GHz. dan is RG58 of RG59 en BNC meestal niet meer aan de orde.
Dan wordt het "loodgieterswerk" en zijn er afregelmogelijkheden te creeren om filters precies op de juiste frequentie te brengen.
Daar is ook geen connector in gewenst omdat die de Q van de kring onnodig zal verlagen.

Maar over deze technieken zijn reeds diverse boeken beschikbaar.
Deze technieken zijn niet nieuw. GvH-E
Bij deze excuus voor die link. Foutje. Plaatje verkeerd. Het betreft hier metingen rond o.m. de 1 GHz. Ik heb nog naar het plaatje gezocht maar kan het niet terugvinden. Waar dat aan ligt weet ik niet, gisteren was het moeiteloos op te halen via Google.

Loodgieterswerk en de boeken : bekend hier, no problem ( ook in de praktijk wordt er af en toe vol overgave SHF gesoldeerd, coaxiale systemen, ATV transmitters, SHF antennes ).

Dat de Q wel iets omlaag zal gaan ( bij toepassing v.e. connector ) is een feit wat zeker is. Toch zal het met een N of een SMA rond de 1 GHz nog meevallen. Voor de rest gebruik ik zelf voor de korte tussenstukken ook uiteraard semirigid + SMA etc. etc. Voor N en SMA voor coax ( meetkabeltjes ) lijkt het mij handig om Vcon in te calculeren. Uiteraard op nog hogere frequenties is dat niet zinvol meer.

Hoe dan ook, bedankt voor de antwoorden :).
((-,O))
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Bij het duitse tijdschift funkamateur ( http://www.funkamateur.de/ ) is een boek te koop over coaxcabel en connectoren.
http://www.box73.de/catalog/product_inf ... 3dd61c281c
Hier is de inhoudsopgave als pdf.
http://www.box73.de/catalog/pdf/V-384X. ... 3dd61c281c

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Gezien ! Dat is goede 'literatuur', met dank voor de tip.

Gegroet, Leon PC1L.
((-,O))
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo Leon,

Ik kwam deze pagina over RF-connectoren nog tegen.
http://www.wa1mba.org/rfconn.htm

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Plaats reactie